خانه / اکوسیستم کردستان / استارتاپ ویکند ئاو چرا نباید برگزار می شد!
رویداد نوآرانه ئاو

استارتاپ ویکند ئاو چرا نباید برگزار می شد!

استارتاپ ویکند ئاو برگزار شد

رویداد نوآورانه ئاو یا همان استارتاپ ویکند ئاو (آب) به همت مرکز نوآوری دانشگاه کردستان به سیاق فصل های گذشته در  راستای سلسله استارت‌آپ ویکندهای  مسأله محور دانشگاه کردستان  با همکاری پارک علم و فناوری استان، شرکت شهرک‌های صنعتی و انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های طراح و مشاور (رشته مهندسی آب در استان کردستان) بر گزار شد.  این رویداد  با هدف توسعه اکوسیستم کردستان اقتصادی وحل مشکلات آب  برنامه ریزی شده  بود. و در تاریخ 21 روز جمعه با معرفی سه تیم برتر به کار خود پایان داد.

استارتاپ ویکندئاو

بارها و بارها استدلال کرده بودم که برگزاری استارتاپ ویکند تحت عناوین مختلف نه تنها برای اکوسیستم استارتاپی انتفاعی ایجاد نمی کند بلکه از لحاظ استراتژیکی منابع و بودجه محدود استان را با فرض ثبوت کارایی به سمت عدم اثربخشی سوق می دهد. در واقع برگزاری و اجرای برنامه به بهترین شکل ممکن مادامی که در انتفاع مالی و غیر مالی اکوسیستم استارتاپی استان موثر نباشد،اشتباه است و توجیهات ساده و مرسوم اساسا نافع مفهوم و متن اصلی ماجرا نیست.

مسئله دیگری که جای ایراد است،کلی گویی و متمسک شدن به صفات توصیفی و کیفی است این این رویداد تاثیر گذار است،رشد حاصل شده است یا برگزاری فلان برنامه به رشد و تغییر نگاه دانشجویان کمک می کند تماما استدلال های کیفی و غیر قابل سنجش است و تا زمانی که به صورت عدد و رقم ارائه نگردد نمی توان قضاوت کلی در باب این موضوع ارائه داد.

 

استارتاپ ویکند

قبل از برگزاری رویداد استارتاپ ویکند ئاو با توجه به شناختی که از اکوسیستم داشتیم استدلال شد به دلایل متعدد حوزه آب و مسائل مربوط به آن به صلاح است  در دنیای استارتاپ ها بهتر است مطرح نشود و به حوزه های دیگر سپرده شود. چرا که خروجی لازم نمی تواند اثر بخش واقع شود.

اما به دلایل زیر و با توجه به مشاهدات لازم توصیه می شود رویداد ئاو و رویدادهایی شبیه به آن در سطح استان کردستان برگزار نشود و منابع موجود بهتر است صرف رویدادها و برنامه هایی شود که در کمترین زمان ممکن به خلق ثروت منتج شود.

  • ما در سطح اکوسیستم ملی استارتاپ حوزه آب به شدت کم داریم و اکثریت نمونه های خارجی به شدت مبتنی بر تکنولوژی بالا ایجاد شده اند. (به اصطلاح های تک هستند). اصل ساده ای در دنیای استارتاپ ها وجود دارد اگر ایده ای تا به حال پیاده سازی نشده یا سود آور نیست یا پیاده سازی آن مشکل است. آب هم دقیقا در این حوزه است،به شدت نیازمند تکنولوؤی بالا و هزینه بر است.
  • اکوسیستم استارتاپی کردستان نوزادی بیش نیست،در این اکوسیستم به دلیل فقر بالا در منابع انسانی و نبود نیروی حرفه ای (نه متخصص!) اساسا پیاده سازی طرح های با سطح تکنولوژی پایین هم مشکل و به شدت کمیاب است. اگر به سطح بلوغ اکوسیستم نگاه کنیم به راحتی می توان به این درک دست پیدا کرد ما خم اول خود که پرورش نیروی حرفه ای است را به خوبی انجام نداده ایم پس با این سرمایه ها نمی توان به صنایع های تک ورود کنیم.
  • شاید باور نکنید ایلان ماسک یا پیتر ثیل وقتی وارد دنیای استارتاپ شدن نرفتند روی ایده ی فضا پیما و سفر به مریخ کار کنند، این افراد  هات میل و پی پال را شروع کردند،ما هم اگر می خواهیم اکوسیستم متشخص و برند (در وجه بیرونی) و اشتغال زا(در وجه داخلی) داشته باشیم نباید دست روی صنایعی بگذاریم که ذاتا خود دچار مشکلات عدیده هستند و فرهنگ سازی و آموزش مشکل عدیده این صنعت است،در این رویداد چالش اصلی تیم ها این بود که چگونه با کشاورزانی که با تکنولوژی میانه ای ندارند ارتباط برقرارکنند؛جواب اکثر تیم ها این بود که به رایگان آموزش می دهیم. ما و شما می دانیم که آموزش و فرهنگ سازی نفوذ یک مفهوم مانند تکنولوژی پروسه زمان بر و وظیفه دولت است نه بخش خصوصی…
  • استفاده از منتورهای حرفه ای اصل انکار ناپذیری و غیر قابل اغماض در استارتاپ ویکند است اگر منتورها سالیان سال در حوزه مربوطه به صورت حرفه ای کار نکرده باشند و با مسائل کسب وکار آشنا نباشند خروجی نهایی ضعیف و نا به سامان خواهد بود. در این رویداد وقتی ارائه نهایی تیم ها مشاهده شد کاملا واضح بود که غالب تیم ها در بحث اعتبارسنجی و بوم کسب وکار رویکرد و رفتار درست را آموزش ندیده اند و مطالب ارائه شده توسط آن ها کاملا اشتباه و یا متناقض است برای مثال چند تا از تیم ها اعتبار سنجی خود را با این پرسش انجام داده بود که “ایا این محصول را می خرید؟؟” در صورتی که مدل جاولین و رویکرد کتاب تست مامان به شدت مخالف این نوع پرسش هاست. به همین خاطر اعتبارسنجی نادرست منجر به توهم و ایجاد هاله ای از تایید در مورد ایده ای می شود که اساسا مشکل دارد.
  • یکی از مهم ترین شاخصه های استارتاپ این است که قابلیت اسکیل شدن را داشته باشد یعنی بدون افزایش هزینه سرسام آور بتواند رشد کند. برای مثال استارتاپی که با 2 نفر 10 میلیون فروش دارد با 20 نفر بتواند 1 میلیارد بفروشد آن وقت می توان گفت که استارتاپ قابلیت اسکیل شدن را دارد اما غالب ایده های امروز فاقد این ویژگی بودند اولا این که به شدت سرمایه بر بودند و تولید اولیه آن ها نیاز به سرمایه چندصد میلیونی دارد دوم آن که برای تولید بیشتر؛ به نیروی انسانی،فضای کاری بیشتر و ….نیاز دارد. عمده این ایده ها کپی یا اصلاح شده کارخانه ها و بنگاه های تولیدی خارج از کشور بود که بدون یدک کشیدن اسم استارتاپ در آلمان؛فرانسه؛ترکیه و…. تولیدی دارند و در حال تولید هستند. در واقع ایده های سودآوری بودن که اسم استارتاپ بر روی آن ها نمی توان گذاشت و  صرفا برای شروع نیاز به ابزارالات و سرمایه اولیه داشتند.و دولت بیشترین سهم را در پیاده سازی آن ها می تواند ایفا کند.

این موارد مهم ترین مواردی بود که اگر قبل از برگزاری رویداد توسط تصمیم گیران کلیدی به آن توجه می کردند؛ شاید باعث می شد رویداد استارتاپ ویکند ئاو برگزار نشود و منابع و سرمایه ها به صورت موثر مصرف شود.

البته برگزاری منظم و با کیفیت رویداد؛اطلاع رسانی و خدمات ارائه شده توسط تیم  اجرایی پرتجربه باعث شد کیفیت اجرا خوب باشد و تجربه مناسب را شرکت کنندگان تجربه کنند.  

این انتقادات و مسائل مطرح شده صرفا در جهت توسعه اکوسیستم استان است و شخص یا نهاد خاص از روی غرض و عناد مد نظر نبوده و نخواهد بود.

بهتر است برای توسعه اکوسیستم استارتاپی استان و رشد آن به جای برگزاری رویدادهایی که صرفا منجر به ایجاد هزینه می شود به سمت برگزاری بوت کمپ ها،رویدادها چند مرحله ای؛سفرهای آموزشی تفریحی؛کارگاه ها و سمینارهای تخصصی و… شود

ما هم می پذیریم اب مسئله مهمی است،صنعت طیور خوب است و کشاورزی صنعت مادر است ولی اگر می خواهید با نام استارتاپ و استارتاپ ویکند به آن بپردازید بگذارید رک و پوست کنده بگویم: اکوسیستم استارتاپی ما ضعیف تر و کم تجربه تر از این حرفاست؛هر وقت توانستیم چند ایده با سطح پیچیدگی و رقابت پذیری مناسب را پیاده کنیم می توان  به حوزه های دیگر هم سر کشید.

یادمان نرود سنگ بزرگ نشانه نزدن است.

 

 

درباره ی admin

admin
کردپلاس رسانه ای تخصصی در حوزه استارتاپ و کارافرینی است که تلاش می کند اکوسیستم استارتاپی کردستان را بهتر معرفی کند.

مطلب پیشنهادی

استارتاپ پابجیز

حمیدرضا رستمی: استارتاپ پابجیز بازار بین المللی با طعم کسب درامد

معرفی استارتاپ پابجیز استارتاپ های حوزه گیم یکی از جذاب ترین حوزه هایی است که …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات آکادمی نوین موقتا رایگان شد!!! رد کردن