خانه / دیجیتال مارکتینگ / بازاریابی ویروسی از مفاهیم کاربردی تا مثال های کاملا واقعی از کمپین های آن
مثال های عملی بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی از مفاهیم کاربردی تا مثال های کاملا واقعی از کمپین های آن

بازاریابی ویروسی عامل موفقیت

امروزه نقش و اهمیت استراتژی های بازاریابی در موفقیت یا شکست سازمان ها بر همگان آشکار است. آنچه عامل موفقیت یا شکست سازمان های کسب و کاری محسوب می شود،

کیفیت ایده های آنها و سرعت بخشیدن به بهترین آنهاست. با توجه به اینکه امروزه اغلب مصرف کنندگان در مقابل روش های سنتی بازاریابی از قبیل تبلیغات تلویزیونی، رادیوایی، روزنامه ای و غیره از خود مقاومت نشان می دهند،

بنابراین بازاریابان می توانند از رویکردهای نوین بازاریابی جهت شناساندن خدمات و محصولات خود به مشتریان بالقوه بهره بگیرند. یکی از این  استراتژی ها استفاده از بازاریابی ویروسی می باشد که با کمترین هزینه و عمدتا توسط خود مشتری صورت می گیرد.

آیا تا به‌حال از سایتی دیدن کرده‌اید که مقاله، سرویس ویژه و چیزهای دیگر آن، شما را تحت‌تاثیر قرارداده‌باشد به طوری که بلادرنگ با ارسال ایمیل به دوستان خود،آنها را از وجود چنین سایتی باخبر کرده باشید؟ اگر چنین اتفاقی برایتان رخ داده‌ است در واقع با این کار دست به بازاریابی ویروسی زده اید. حال با ارائه این مطالب،به بحث اصلی می پردازم.

نگاهی به تاریخچه بازاریابی ویروسی

ایده اصلی بازاریابی ویروسی از مدل استفاده شده توسط هات میل(Hotmail) در سال 1996 شکل گرفت. پایگاه هات میل یک نمونه بسیار عالی از این بازاریابی بوده و به طور شگفت انگیزی نسبت به هر شرکت دیگری در دنیا رشد کرد.

در هات میل آقای تیم دراپر (Tim Draper) شرکت را وادار کرد هر پیغامی را که از طریق پست الکترونیک فرستاده می شود، اتصالی به آدرس پایگاه وب داشته باشد

. با همین ترفند،تعداد مشترکین هات میل در طی 18 ماه از 100 نفر به 12 میلیون نفر رسید و در حال حاضر با بیش از 75 میلیون کاربر فعال در بیش از 220 کشور،بزرگترین سرویس دهنده پست الکترونیک در دنیا محسوب می گردد.

تعریف بازاریابی ویروسی

بازاریابی یعنی جستجو برای یافتن مناسب ترین بازار و بخش هایی که سازمان می تواند در آنجا به صورت مفیدتر و مؤثرتر حضور یابد و پاسخگوی نیازها و خواسته های مردم باشد. بازاریابی ویروسی یک استراتژی بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام تبلیغی شما به دیگران برمی انگیزد که در نهایت،این امر سبب جلوه نمودن بیشتر کالاهای شما خواهد شد. به عبارت دیگر بازاریابی ویروسی نوعی انتقال دهان به دهان پیام توسط افراد است که از این طریق برخی از پیام های بازاریابی مربوط به شرکت،برند و یا محصولات شرکت از طریق ابزارهای رسانه ای عمومی (غالبا اینترنت) در سطح گسترده ای بین عموم جامعه منتشر می شود. اساس و پایه بازاریابی ویروسی بر مبنای همکاری است نه رقابت.

بازاریابی ویروسی

اهداف بازاریابی ویروسی

مردمی که از کسب و کار شما خرید می کنند به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول مشتریان خوب،که بدون اینکه تلاش زیادی برای فروش محصولتان به آنها بکنید، مکررا برای خرید به شما مراجعه می کنند. دسته دوم،نوع برتری از مشتری است که طرفدار متعصب نامیده می شود. طرفداران متعصب نه تنها از کسب و کار شما حمایت می کنند بلکه به رشد و ترقی آن نیز کمک می کنند. وقتی بتوانید طرفداران خود را تحریک شده نگاه دارید،آنها عباراتی را در باره محصولات و خدمات شما در حوزه تحت نفوذشان منتشر خواهند نمود. این عبارات منتشر می شوند و در نهایت شما مشتریان بیشتر و بیشتری خواهید داشت.

محبوبیت بازاریابی ویروسی در این است که بازاریابان می توانند تقریبا بدون هزینه مشتری پیدا کنند؛ به طوریکه در آن مشتری به عنوان یک بازاریاب موفق ظاهر می شود. رویکرد نوین این بازاریابی،تمرکز برنامه های بازاریاب را از بازاریاب-مصرف کننده به سمت مصرف کننده-مصرف کننده سوق داده است. در عصر حاضر اینترنت و شبکه های اجتماعی نقش مهمی را در این بازاریابی ایفا می کنند و از طریق آن افراد می توانند با گروه های بزرگ تری از مردم ارتباط برقرار کنند و به زودی تعداد کل آنها به صورت تصاعدی افزایش چشم گیری می یابد.

شرکت هایی که به ایجاد وفاداری مشتریان توجه دارند اهمیت حفظ یک مشتری را در ماورای هر خرید در نظر می گیرند.آنها مشتریان را دارائی های ارزشمندی می دانند و از تمام کارمندان خود می خواهند که برای راضی نگاه داشتن و در نتیجه وفادار شدن یا وفادار ماندن مشتریان هر کاری انجام دهند.

مشتریان راضی می توانند به علت توصیه به فامیل،دوستان و همسایه ها بهترین منبع آگهی باشند و برعکس مشتریان ناراضی می توانند یک کسب و کار را نابود کنند.

سه مثال جالب از وایرال مارکیتنگ

رونالدینهو در تبلیغ نایک (Nike) با عنوان Touch of Gold

در این تبلیغ،رونالدینهو،در حالی که یک جفت از کفش های جدید نایک را بر پا داشت بیش از دو دقیقه به انجام حرکات خارق العاده اش با توپ پرداخت!

این ویدئو بیش از 23 میلیون بار تنها بر روی سایت یوتیوب دیده شد و این کاربران بودند که دوستانشان را به دیدن این فیلم دعوت می کردند و بر خلاف شیوه های معمول،این تبلیغ در میان برنامه های پربیننده ی تلویزیونی پخش نشد! بلکه کاربران با هدف دیدن همین کلیپ وارد صفحه یوتیوب می شدند!

فوق العاده است، نه؟

Guitar Master Pro

شاید این ساده ترین شکل یک بازاریابی ویروسی بوده است. فردی که بسیار خوب گیتار می نوازد در پایان بر روی کاغذ می نویسد که گیتار نواختن را در Guitar Master Pro آموخته است!

کاربرانی که برای مشاهده ی نوازنده ای فوق العاده این کلیپ را می بینند در پایان ناخواسته تحت تأثیر تبلیغ مورد نظر قرار خواهند گرفت و این آکهی را برای دوستان دیگرشان ارسال خواهند کرد تا آنها نیز از موسیقی زیبا لدت ببرند.

لذتی که البته به کام مدیران Guitar Master Pro هم خوش خواهد آمد!

سایت آمازون (amazon)

سایت amazon.com نمونه بارز یکی‌از شرکت هایی است که روش های بازاریابی ویروسی را در تمامی نقاط سایت مورد استفاده قرار داده‌ است.

هنگامی که بینندگان سایت در میان فهرست سه میلیونی محصولات amazon.com جستجو می‌کنند، در اکثر مواقع با پیغام (tell a friend about this product) که به معنی دوست خود را از این محصول باخبر کنید، مواجه می‌شوند.

این پیغام تاثیرگذاری سایت آمازون را افزایش داده و در نهایت منجر به افزایش میزان فروش شرکت می‌شود.

مثال های عملی از بازاریابی ویروسی

نتیجه گیری نهایی

آنچه مسلم است بازاریابی ویروسی یک هدف نیست، بلکه بخشی از استراتژی جامع بازاریابی شرکت است. شناسایی و برآورده ساختن تقاضای مصرف کننده به عنوان مهمترین عامل موفقیت در این نوع بازاریابی محسوب می شود؛ در واقع اگر مصرف کننده ای چیزی کمتر از انتظار خود را از محصول ارائه شده مشاهده کند، شرکت در امر بازاریابی ویروسی موفق نخواهد شد و بایستی به این موضوع جدی تر نگاه کند

. در حقیقت بازاریابی ویروسی از شبکه های اجتماعی موجود،به وسیله ترغیب مصرف کنندگان به سهیم کردن دوستانشان در اطلاعات مربوط به محصول،بهره برداری می کند.

بنابراین می توان اینگونه خلاصه کرد که در برنامه بازاریابی ویروسی باید گرایش مثبت در افراد برانگیخته شود تا مردم را ناگزیر نماید که آن را بیشتر ارسال کنند.همچنین ارائه محصولات یا سرویس های ارزشمند، عنصر اصلی بازاریابی ویروسی موفق است.

درباره ی shajati s shajati71

shajati s shajati71
دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و سردبیر ماهنامه کردپلاس هم هستم

مطلب پیشنهادی

قیمت گذاری کالاهای لوکس

قیمت گذاری در استراتژی های لوکس گرایی؛داستان رولکس و ادیداس

شرکت‌ها به‌طورکلی از روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای قیمت‌ گذاری محصولات خودشان در زمان بازاریابی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات آکادمی نوین موقتا رایگان شد!!! رد کردن