خانه / دانشنامه استارتاپی / بنچمارک روشی کم هزینه برای استارتاپ ها،که ریسک کمتر می خواهند.
بنچمارک

بنچمارک روشی کم هزینه برای استارتاپ ها،که ریسک کمتر می خواهند.

بنچ مارک و دنیای رقابت

در جهان امروز و در محیط رقابتی بازار؛کیفیت محصول و بهره وری به عنوان دو عامل اساسی و مهم در حفظ و بقابی موسسات و سازمان های انتفاعی نقش سازنده دارند. از این رو شناخت مداوم وضعیت بازار،رفتار رقبا،کیفت محصولات و سیستم رفتاری رقبا امری اجتناب ناپذیر است. لذا در شرایط که کسب وکار با رقبای قدرتمند و متعدد روبه روست و منابع مالی قدرتمند ندارد الگوگیری از فرایندها و تصمیمات رقبا امری ضروری و عقلایی است چرا که این کار ریسک شکست تصمیمات را پایین می آورد و توانایی کسب وکار را افزایش می دهد. در واقع با تکیه بر متد بنچمارک در سطح صنعت  شرایط بهبود مستمر و لحظه ای با تکیه بر رفتارها و تصمیم های دقیق رقبای قدیمی و قدرتمند حاصل می شود.

بنچمارک چیست؟

در واقع الگوگیری از سطح صنعت در موارد خاص راهکاری عملیاتی برای کشف فعالیت اثر بخش رقبا که موجب ایجاد تمایز آن ها در سطح صنعت شده است. بنچمارک (Benchmark) به زبانی ساده، به معنای استاندارد و یا مجموعه‌ای از استانداردها است که می‌تواند معیاری برای اندازه گیری و سنجش عملکرد یک قطعه، یک ویژگی، یک برنامه و یا یک قابلیت در حوزه‌های مختلف، قرار گیرد.

بنچمارک

تئوری‌های مختلفی در خصوص مفهوم کلمه «بنچمارک» وجود دارد؛ به عقیده عده‌ای از صاحب نظران، منشأ این کلمه، از نقشه‌برداری جغرافیایی بوده و به عنوان معیاری برای پستی‌ها و بلندی‌های زمین در نظر گرفته می‌شده است؛ در نظریه‌ای دیگر، بنچمارک معیاری بوده که پارچه فروش‌ها از آن برای اندازه زدن پارچه‌ها استفاده می‌کردند.

معمولا با شنیدن نام «بنچمارک» به یاد محاسبات و یا قیاس عملکرد در حوزه تلفن‌های هوشمند، کامپیوترهای خانگی، لپ‌تاپ و یا وسایل الکترونیکی می‌افتیم، اما در واقع، به جز دنیای تکنولوژی، حوزه‌های دیگری هم هستند که می‌توان بران آنها، معیار و مقیاسی جهت بررسی و قیاس بین مولفه‌ها و اجزای آنها در نظر گرفت. در واقع، اندازه‌گیری کیفیت مولفه‌ها، می‌تواند به ما در هرچه بهتر شدن نتیجه‌گیری در حوزه‌های مختلف کمک کند. آنچه واضح است این است که از گذشته تا به امروز، از بنچمارک به عنوان معیاری برای سنجش میزان موفقیت، بهره‌وری و عملکرد یک موضع، پروژه یا محصول استفاده می‌شود.

در بنچمارک بهترین عملکرد و  فرآیندهای کسب و کار یک شرکت را با سایر شرکت‌ها مقایسه می کنند. در بنچمارک مدیریت، عواملی همچون برنامه ریزی‌ها، نحوه عملکرد و بازدهی، زمان، کیفیت و هزینه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

انواع بنج مارکینگ

بنچ مارکینک یا الگوگیری در کسب وکار می تواند با دو رویکزد چه چیزی و با چه چیزی صورت گیرد که هرکدام از این رویکردها بر مبنای ان چه که مقایسه می شود می تواند اهداف خاصی را دنبال کند .

الگوگیری با رویکرد چه چیزی:

  • بنچ مارکینگ عملکرد : مقایسه از اندازه گیری عملکردی (اغلب مالی)به منظور مقایسه شرکت خود به شرکت رقبا
  • بنچ مارکینگ فرایند:مقایسه روش ها و فرایندهای انجام کار و نحوه اجرای کارها برای رسیدن به اهداف به منظور یادگیری از بهترین مورد برای بهبود فرایندها
  • بنچ مارکینگ راهبردی:مقایسه انتخاب ها وتمایلات و راهبردهای رقبای به منظور جمع آوری اطلاعات

الگوگیری با رویکرد با چه چیزی

  • بنچ مارکینگ داخلی: مقایسه قسمت ها و توابع درونی شرکت با هم به منظور ارتقا بهره وری و ارزیابی نسبت به هم
  • بنچ مارکینگ رقابتی: مقایسه مستقیم از عملکرد و نتایج خود در برابر رقبا و کسب رهیافت های خردمندانه از این رفتارها
  • بنچ مارکینگ کارکردی :مقایسه فرایندها و کارکردهای شرکت های غیر رقیب در سطح صنعت
  • بمچ مارکینگ ژنریک: مقایسه فرایندهای خودی با بهترین فرایندهای نزدیک به آن که صرف نظر از نوع صنعت این کار انجام می گیرد.

 

سخن نهایی برای استارتاپ ها

استارتاپ ها برای موفقیت در برنامه های خود می توانند از روش بنچ مارکینگ برای کاهش هزینه های خود و استفاده از روش های بهینه استفاده کنند،این روش یکی از بهترین مدل هایی است که می توان در فرایند تصمیم گیری از ان استفاده کرد.

درباره ی shajati s shajati71

shajati s shajati71
دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و سردبیر ماهنامه کردپلاس هم هستم

مطلب پیشنهادی

مرگ نوکیا چرا و چگونه

چه کسی سبب مرگ نوکیا شد؟بازخوانی مفصل پرونده خودکشی یک برند

بازخوانی پرونده مرگ نوکیا مرگ نوکیا این ابر برند دنیای تکنولوژی خبری دهشتناک برای کسب …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات آکادمی نوین موقتا رایگان شد!!! رد کردن