خانه / دیجیتال مارکتینگ / تجربیات 8 ساله استفاده از بازاریابی محتوایی در جهان از زبان نیل پاتل
بازاریابی محتوایی +نیل پاتل

تجربیات 8 ساله استفاده از بازاریابی محتوایی در جهان از زبان نیل پاتل

آشنایی با نیل پاتل و بازاریابی محتوایی

در کانال دیجیتال مارکتینگ تجربی احسان خواجوی مقاله ای  در مورد بازاریابی محتوایی از نیل پاتل را معرفی کرد و تاکید کرده بود حتما آن را مطالعه کنیم،اگر هم اهل مطالعه نیستیم حداقل تصاویر آن را ببینیم، نیل پاتل  را چند ماه پیش در یوتیوب پیدا کرده بودم و چندین و چند ویدئوی آن را نگاه کرده ام و می دانستم مقاله ای که نیل پاتل آن را نوشته باشد و احسان خواجوی آن را توصیه کرده باید اصل جنس باشد و مصداق بارز جمله محتوا پادشاه است.باشد.

وقتی مقاله را خواندم حیفم آمد فارسی زبانان از این مقاله خوب بی بهره باشندچرا که پر بود از داده و نکات بکر و ناب؛ به همین خاطر تصمیم گرفتم نکات خوب و کاربردی مقاله را به زبان فارسی ترجمه کنم .

نیل پاتل در ابتدای مقاله  از تجربه خود می گوید که از گذشته تا به امروز اهمیت محتوا چقدر تغییر کرده و استدلال می کند زمانی که وبلاگ نویسی را شروع کرده در کل جهان 30  میلیون وبلاگ وجود داشت در صورتی که امروز امروزه بیش از 1 میلیارد وبلاگ وجود دارد.  و این مسئله باعث شده افزایش رقابت در حوزه وبلاگ نویسی و دنیای کسب وکارها شده و اهمیت آن را نشان می دهد.

ما الان در برهه ای زمانی هستیم که می دانیم بازاریابی محتوایی لازم و ضروری است اما برایمان سخت شده که در کنیم در بازاریابی محتوایی بر روی چه چیزی تمرکز کنیم.و چگونه کار کنیم.

امروزه درک این که در ماه چند پست نوشته شود و چگونه ترافیک بیشتری به دست آورد به یکی از دغدغه های مدیران بلاگ ها تبدیل شده به عبارت دیگر  چگونه می توان اطمینان حاصل کرد محتوایی که امروز تولید می کنیم در آینده ارزش و جایگاهش را از دست نخواهد داد.

 

برای حل این مشکل و پاسخ گویی به دغدغه ها جدیدا پژوهشی در حوزه بازاریابی محتوایی  انجام شد که در آن  داده های 183 شرکت جمع آوری شده این شرکت ها چند ویژگی مهم داشتند:

  • بین 1.9 الی 5 میلیون دلار سالانه درآمد دارند
  • دست کم 8 سال به فعالیت بازاریابی محتوایی مشغول هستند.
  • شامل شرکت های B2B و B2C در صنایع مختلف و از سرتاسر دنیا هستند.

این ویژگی ها باعث شده نتایج حاصل از تحقیق را جذاب کند و چراغ راهی برای آینده سایرین  باشد.

قبل از این که در مورد این داده ها صحبت کنم  لازم است چند مورد را متذکر شوم:

  • اول اینکه فرهنگ و رفتار مصرف کننده کاربر ایرانی و خارجی متفاوت است طی تحقیقی که کامران حاتمی مدیر وب سایت مسترگیمیفکیشن از آن نقل می کرد بیشتر کاربران خارجی از رفتارهای اجتماعی استقبال می کنند در صورتی که در ایران بیشتر به دنبال اکتشاف و جست و جوگری هستند، پیش زمینه فرهنگی متفاوت کوتاه و بلند هم قطعا در این نتایج تاثیر گذار است.
  • این آمار و ارقام فعالیت شرکت ها در هشت سال گذشته بوده و به سیاق سایر مقالات آینده پژوهانه، روندها را ذکر نمی کند بلکه تصویری از عملکرد بازاریابی محتوایی در این هشت سال را ارائه می کند.
  • در ترجمه این مقاله تلاشی برای تعهد به متن؛ از طرف بنده صورت نگرفته به همین خاطر لحن محتوا و بیان آن تغییر کرده و از سوی دیگر آن بخش از محتوا را ترجمه کردم که از دید خودم جذاب بود و در کسب وکارهایی که حضور داشتم از نزدیک با آن برخورد داشته ام. به همین خاطر توصیه می کنم در صورت تمایل  مقاله کامل را مطالعه کنید. (لینک مقاله در آخر درج می شود)
  • در این مقاله نکات مهمی که نیل پاتل آورده در قالب نکته های جدا ترجمه کرده ام و اگر در جایی تجربه ای در آن زمینه داشته باشم ذکر کرده و یا نکاتی را توصیه کرده ام.
  • شبکه های اجتماعی ترافیک کمتری برای شما کسب می کنند.

اگر نرخ اشتراک محتوای شما  توسط کاربران افت کرده یا نرخ پایینی دارد باید بدانید که این پدیده ای جهانی و همه گیر است.  گزارش ها نشان می دهد نرخ این کار در جهان روبه کاهش است و  نتتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که اعمال محدودیت های شبکه های اجتماعی(مثلا اینستاگرام نمیذاره تو کپشن لینک بذاری) و تغییر الگوریتم های آن از یک سو و  کاهش علاقه مردم نسبت به مباحث اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی در این روند تاثیر گذار بوده است. هرچند در ابتدای رشد این شبکه ها مردم علاقه زیادی به اشتراک گذاری محتوا داشتند اما به مرور زمان این علاقه کاهش پیدا کرد. اگر به نمودار زیر دقت کنید:

شبکه های اجتماعی

مشاهده می کنید از سال 2009 تا سال 2015  با رشد مواجه بوده اند اما پس از آن کسب وکارها  با کاهش اشتراک گذاری توسط مردم  مواجه بودند.

پس راه چاره چیست؟

تمرکز اصلی بر روی سئو حرکت کند و از بقیه کانال ها در کنار سئو استفاده شود.

سوالی که قبل از ارائه آمار می توان پرسید این است که بیشترین ترافیکی که به دست می آورید از چه کانالی است؟

نتایح نشان می دهد که سئو قویترین کانال توزیع برای جذب ترافیک بیشتر و بهتر است . آمارها نشان می دهد که بعد از سئو ترافیک مستقیم و ارجاعی و ایمیل مارکتینگ در رده های بعدی هستند.و همانطور که پیش بینی می شد شبکه های اجتماعی کمتر از 10 درصد بوده است.

سئو

بر اساس این تحقیق مشاهده می کنیم که بیش از 51 درصد ترافیک بلاگ از سوی سئو به دست می آید به همین خاطر مدیران کسب وکارها باید از نگرش استراتژی لینک بلدینگ با هدف بهبود رتبه با این نگرش لینک سازی کنند که به آن ها ارجاع داده شود و اصطلاح ترافیک ارجاعی را به دست آورند. و در این میان برای دستیابی به این موضوع(ترافیک ارجاعی) باید از تکنیک پست مهمان و روابط عمومی استفاده شود.  نتایج نشان می دهد که ادعای ایمیل مارکتینگ مرده است؛ محلی از اعراب ندارد و هنوز زنده و قدرتمند است به شرطی که از آن درست استفاده کرد.

دو تجربه شخصی در بازار ایران:

نتایج گوگل وبمستر و آنالکتیک یکی از وب سایت هایم این نتایج را تایید می کند در نوین توریسم بیش از 80 درصد ترافیک وب سایت من از سئو بوده و بعد از آن دایرکت و رفرال بیشترین سهم را دارند نکته جالب در این میان این است که نرخ تبدیل سئو  در نوین توریسم بیشتر از سایر کانال ها است.

مدتی پیش برای استارتاپ هنگی بی در حال آنالیز رقبا بودم و می خواستم بدانم بیشترین ترافیکی که به دست می آوردند از چه کانالی است نتایج آنالیزم نشان داد که 5 رقیب اصلی هنگی بی بیش از 80 درصد ترافیک خود را از سئو به دست آورده اند و کمترین سرمایه خود را صرف رسانه های اجتماعی کرده اند.

از سوی دیگر مطالعات نشان می دهد ترافیک وبلاگ از سال 2009 به بعد رشد تصاعدی داشته و از 9 درصد به 56 درصد رسیده است.

رسد سئو

این به معنی اهمیت بالای  سرمایه گذاری در وبلاگ و رقابتی تر شدن سئو است .

نکته جالب که در این گزارش است این بود طبق اظهارات شرکت ها تا سال 2012 کمتر از یک نفر به صورت فول تایم مسئولیت مدیریت بلاگ را برعهده داشت در حالی که از 2012 به بعد  این عدد به بیش از 2 نفر رسید.

استخدام

نکته مترجم:

اگر رقابتی تر شدن و اثربخشی سرمایه گذاری در بلاگ را کنار هم بگذاریم  این عدد کاملا منطقی  به نظر می آید.

از سوی دیگر گزارش ها نشان می دهد سال 2009 کمتر از 5 نفر به صورت قرار دادی  بر روی وبلاگ ها کار می کردند اما این عدد از سال 2017 به بعد به ده نفر رسید که در تصویر زیر می بینید.

قرارداد

نکته مترجم :

چند وقت پیش گزارشی در زمینه میزان زمان صرف شده برای پست بلاگ می خواندم محقق استدلال می کرد از 2016 به بعد برای بارگزاری هر پست چیزی حدود 2 ساعت صرف می شود.  از سوی دیگر تخصصی شدن کارها و نیاز وبلاگ ها به کپی رایتر،سئوکار،مترجم؛گرافیست و… در افزایش نیروی انسانی قطعا موثر بوده است.

در ماه چند پست باید منتشر شود؟

در این گزارش آمده به طور متوسط این شرکت ها 5.7 پست در هفته  در بلاگ خود منتشر می کنند. نتایج حاصل از 183 شرکت نشان میداد که آن ها به صورت ماهانه 22.8 پست در سایت خود منتشر می کنند. که در  تصویر زیر این به این مسئله اشاره کرده است.

انتشارات

اما سوال بعدی که در این گزارش به آن جواب داده شده این است که طول هر پست چند کلمه چقدر است؟

نتایج نشان می دهد که در سال 2009 اکثر شرکت ها  برای  هر پست کمتر از 600 کلمه محتوا تولید می کردند و این درحالی است  اگر رنک اول گوگل را می خواهید حداقل باید 1890 کلمه متوا تولید کنید .

در حالی که اکثر بلاگ ها امروزه  بیش از  2118 کلمه محتوا  برای هر پست تولید کرده اند. و در سال 2016 این مقدار به 2381 کلمه رسیده است. این کار باعث افزایش  محتوای عمیق تحت عنوان راهنماهای عمیق وگام به گام شد.

 

متوسط کلمات هر پست

اما آنچه که در طول زمان نشان داد محتواهای عمیق مانند راهنماهای گام به گام لزوما رتبه خوبی به دست نمی آورند.

برای مقال چند سال قبل مقاله 3000 کلمه ای در مورد راهنمای گام به گام سئو نوشتم انتظار می رفت این مقاله رنک اول باشد اما الان این مقاله در صفحه دوم است .

به عبارت دیگر اگر شما چندین مقاله مرتبط در یک زمین با عمق خوب بنویسید بهتر از ان است که یک  سوپر مقاله خفن بنویسید.

این کار را شبیه ماهیگیری است؛ ماهی گیری که قلاب های بیشتری دارد برنده است،پس نباید در یک حرکت تمام محتوای خود را رو کنید. پس تولید مقالات متعدد با فرض ثبوت کیفیت محتوا،بهتر از تولید یک محتوای کامل و 3 هزار کلمه ای بی نقص است.

نکته مترجم:

آپدیت های چند سال اخیر گوگل کیفیت الگوریتم ها در تشخیص محتوای با کیفیت را بالا برده و به راحتی با تولید محتوای بی کیفیت نمی توان به نتایج مورد نظر دست یافت امروزه گوگل به دو پارامتر میزان ماندگاری کاربر در سایت و نرخ تبدیل کاربر اهمیت ویژه ای می دهد . مقالات با حجم بالا در افزایش ماندگاری کاربر نقش به سزایی دارند از سوی دیگر در نرخ تبدیل هم می تواند ایفای نقش کند. در ادامه مقاله با دیتا حی وحاضر  اهمیت و صحت این موضوع رو ارائه می کنم.

بلاگ نرخ تبدیل کاربر به مشتری را بیشتر می کند.

هنگامی که کاربر به وبلاگ می آید و مقالات وبلاگ را می خواند باعث ایجاد اعتماد می شود. این اعتماد باعث تبدیل کاربر به مشتری می شود.

نتایج پژوهش در این زمینه نشان داد که شرکت هایی که وبلاگ داشتند 74 درصد بیشتر از شرکت هایی که بلاگ ندارند نرخ تبدیل بالاتری دارند. یعنی اگر وبلاگ خوب و با کیفیتی داشته باشید بیش از 120 درصد احتمال نرخ تبدیل افزایش میابد که در تصویر زیر به این مسئله اشاره کرده است.

کانال تبدیل

تبلیغات هر سال گرانتر می شود با به کارگیری بیشتر وبلاگ ها، می توانید نرخ های تبدیل خود را افزایش دهید.اما انتظار نداشته باشید که وقتی وبلاگ شما را خوانده اید، مردم به سرعت تبدیل شوند این کار نیاز به زمان خاص خود را دارد.

نتایج نشان می دهد که هر کاربر قبل از تبدیل شدن به مشتری به صورت متوسط 3.15 بار تمایل به خواندن محتوای بلاگ دارد

و تمایل دارند این فرایند به صورت متوسط به مدت دو هفته طول بکشد که در تصویر زیر می توانید این آمار را ببینید.

نکته جالب این آمار این است که در سال 2009 این عدد 4 هفته بود و در سال 2019 به دو هفته رسیده این می تواند نشان دهد که نرخ اعتماد پذیری مردم به محتواهای بلاگ بیشتر شده و راحت تر اعتماد می کنند.

اما سوال دیگری که جواب دادن آن می تواند مسیر  بازاریابی محتوایی را روش کند این است که از کدام تاکتیک ها برای تبدیل شدن استفاده شده  و این کار چگونه انجام شده:

نتایج نشان می دهد ایمیل مارکتینگ با 40 درصد و  بیش ترین تاثیر را در تبدیل بازدیدکننده بلاگ به مشتری را داشته و بعد از آن  ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد با 38 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

در این پژوهش پیشنهادات خاص، اقدام به فراخوان ها در رده های بعدی قرار داشتند.

در ادامه این تحقیق به چندین سوال دیگر پاسخ داده بود که در قالب چند نکته ذیل ارائه می گردد برای مطالعه مفصل تر و عمیق تر می توانید منبع اصلی را مطالعه کنید:

  • بازاریابان محتوا بیشتر انتفاع را از ترجمه مقالات؛به روز رسانی مقالات، پست های جدید و باز استفاده از محتوای موجود کسب کرده اند.
  • وبلاگ؛فیس بوک،لینکدین و یوتیوب در میان کانال های توزیع به ترتیب بیشترین سهم انتشار را به دست آورده اند.
  • نتایج نشان داده بیشترین تمرکز بازاریابانبه ترتیب بر روی محتوای متنی و ویدئو است و پادکست در رتبه سوم قرار دارد.

سخن نهایی

در نهایت تلاش کنید محتوای خود  را به زبان های دیگر ترجمه کنید و از محتوای صوتی (پادکست) و ویدئویی غافل نشوید این دو نوع محتوا آینده درخشانی به همراه دارند.

نکته مترجم:

نیل پاتل یکی از بهترین دیجیتال مارکترهای دنیاست که محتواهای آموزشی با کیفیت و خوبی دارد که این اولین مقاله ای است که من از نیل پاتل ترجمه کرده ام اگر مورد اقبال قرار گیرد و بازنشر شود در حوزه های مختلف دیگر مانند هک رشد؛دیجیتال مارکتینگ،بازاریابی محتوایی و… ار تجربیات نیل پاتل محتوای غنی و با ارزشی ترجمه و در آکادمی کُردپلاس منتشر خواهم کرد.

منبع : نیل پاتل

درباره ی باسط رستمی

باسط رستمی
راهبر استراتژیک رسانه نوین توریسم هستم؛ چندسالی است دیجیتال مارکیتنگ کار می کنم و به هک رشد علاقه ویژه ای دارم

مطلب پیشنهادی

قیمت گذاری کالاهای لوکس

قیمت گذاری در استراتژی های لوکس گرایی؛داستان رولکس و ادیداس

شرکت‌ها به‌طورکلی از روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای قیمت‌ گذاری محصولات خودشان در زمان بازاریابی …

یک دیدگاه

  1. Avatar

    آمارهای بدردبخوریه بخصوص کاهش ورودی شبکه‌های اجتماعی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات آکادمی نوین موقتا رایگان شد!!! رد کردن