خانه / استراتژی / در ستایش و شکوه مزیت رقابتی ناپایدار؛ مدیران بخوانند!!
مزیت رقابتی ناپایدار

در ستایش و شکوه مزیت رقابتی ناپایدار؛ مدیران بخوانند!!

استراتژی و مزیت رقابتی

استراتژی به عنوان جزو لاینفک کسب وکار نیازی است که امروزه بیش از پیش برای مدیران اهمیت پیدا کرده و به واژه پایدار آن ها در جلساتشان تبدیل شده است.

چرا که در عصر حاضر رقابت در صنایع مختلف رشد چشمگیری داشته،منایع محدود تر از پیش هستند و اینترنت مرزهای رقابت فرسنگ ها جا به جا کرده و مشتریان را بیش از گذشته قدرتمندتر کرده در نتیجه بقا و رشد برای شرکت ها سخت تر و پر هزینه تر شده است. به همین خاطر استفاده بهینه از منابع و اتخاذ تصمیم های درست برای مدیران ارشد به امیر حیاتی تبدیل شده است. به همین خاطر مفهومی به نام مزیت رقابتی ناپایدار مطرح می شود.

رقابت کلیدی ترین عامل شکل گیری استراتژی به عنوان شفاف ترین رویکرد در تصمیم گیری به هنگام مواجه با رقیبان کمک می کند منابع به صورت کارآمد و اثر بخش مورد استفاده قرار گیرند و کارهایی صورت گیردکه سایر رقبا نتوانند آن را انجام دهند.

و در اینجاست که مفهومی مانند مزیت رقابتی خود را در دل استراتژی نشان می دهد و به عنوان کلیدی ترین مفهوم در دل استراتژی به مفاهیم دیگر رنگ و شکل می دهد.

در چند دهه اخیر مزیت رقابتی پایدار به عنوان یک رویکرد اصلی در دانشگاه و صنعت مورد تایید همگان بود و مایکل پورتر به عنوان بزرگ ترین داعیه دار آن به ترویج آن پرداخته  است.

شرکت ‌هایی که از مزیت رقابتی پایدار برخوردار هستند، قابلیت‌ های آن‌ها با ارزش، کمیاب، سخت برای تقلید شدن و غیر قابل جایگزین است. بر این اساس، منابع و قابلیت‌ هایی که با ارزش نباشند، انتظار نمی‌رود که بتوانند باعث ایجاد مزیت رقابتی شوند. به ‌طور مشابه، اگر منابع با ارزش باشند ولی کمیاب نباشد و در دسترس همه قرار داشته باشد، بهترین چیزی که عاید شرکت می‌شود تعادل رقابتی با رقبا است. اگر منابع و قابلیت‌ ها با ارزش و کمیاب باشند و همچنین تقلید از آن‌ ها برای رقبا سخت باشد، این منابع تبدیل به منابع مزیت رقابتی موقت می‌شوند. اما اگر منابع و قابلیت‌ها با ارزش، کمیاب، سخت برای تقلید شدن و غیر قابل جایگزین باشند تبدیل به منابع مزیت رقابتی پایدار می‌شوند.

اما در عصر حاضر  سرعت تغییرات بسیار بیشتر از سرعت تغییر استراتژی هاست،پایدار تصمیمات و مزیت ها به شدت پایین آمده و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار سخت،پرهزینه و ناکارامد شده است.  از سوی دیگر محیز رقابت به عنوان یکی از مهم ترین متغییرهای تصیم گیری به شدت دستخوش اتفاقات غیرقابل انکار شده است.

محیط رقابتی اروزی به شدت نامطمن و بی ثبات شده و مدیریت آن نیازمند تصمیمات فراخور رفتار خود شده است.

ریتا مک گرایث

به گفته ی ریتا مک گراث پیش فرض پایداری در مزیت رقابتی باعث ایجاد توهمی نسبت به وجود ثبات و آرامش شود که برای کسب و کار ویرانگر است.

تکیه بر مزیت رقابتی پایدار کسب وکار را به خلاء نامحسوسی می برد که از اتفاقات پیرامون خود بی خبر می شود؛ شرکت های بزرگی مانند نوکیا و کداک مثال های واضحی هستند که در دهه های گذشته مزیت رقابتی پایدار داشتند ولی به دلیل عدم درک مناسب از تغییرات محیطی از چرخه رقابت کنار گذاشته شدند و برندهای اپل و فوجی فاتح این رقابت شدند.

از سوی دیگر استارتاپ ها بازیگر جدید دنیای کسب وکار به شدت برای کسب وکارهای بزرگ به عنوان زقیبی خطرناک مزیت های خاص خود را دارند، استارتاپ ها به سرعت تغییر جهت می دهند،سرعت رشد بالایی دارندو چابکی آن ها بیشتر است و برای نوآوری هم بیشتر از بقیه اهمیت قائل است.

مزیت رقابتی پایدار باعث ایجاد اینرسی در مورد مدل کسب وکار می شود و سازمان را به سمت رفتارها و عادات روزمره سوق می دهد در حالی که عصر حاضر هر لحظه مدل های جدید به وجود می ایند از طرف دیگر این نوع مزیت باعث ایجاد نزاع و مشاجره سازمانی می شود و نوآوری را به عنوان بخش اصلی سازمان که جزئی جداگانه از سازمان می داندو بازدارنده خلاقیت و نوآوری است.در نهایت اینکه مدیر یت تغییر را فعالیتی خارج از عرف می بیند که نیاز شدیدی به منابع و آموزش دارد

اگر ما از ماشین 200سال پیش برای مسابقات رالی استفاده نمی کنیم چرا از ابزارها و رویکردهای استراتژیکی استفاده می کنیم که متعلق به گذشته است. اگر محیط پایدار به سمت آشوب و عدم اطمینان می رود به فراخور وضعیت باید از ابزار و روش های متفاوت استفاده کرد.

نهایت مزیت رقابتی

در ستایش مزیت رقابتی ناپایدار

استراتژیست ها معتقدند سودآور ترین در روند تکامل مزیت ها در واقع جایی است که بیشتر مورد هجوم رقبا واقع می شود و از شکنندگی بالایی برخوردار است.  به همین خاطر در این شرایط مزیت رقابتی ناپایدار و موقتی برای کسب وکارها انتخاب بهتری است. ساختن کسب وکار و برنامه ریزی برای آن نمی تواند برای کسب وکار ها نتایج خوبی به همراه آورد مگر آن که به جای تمسک به مزیت رقابتی پایدار به سمت دستیابی به مزیت رقابتی ناپایدار حرکت کند.

مزیت رقابتی ناپایدار رویکردی نوینی است که کسب وکارها را به سمت نوآوری و خلاقیت سوق می دهد.آن ها را به سمت تست کردن فرضیه های جدید و ورود به حوزه هایی می کند که گاه خارج از صنعتی است که در آن فعالیت می کند و تغییر را نه یک باخت و شکست بکه فرایندی هوشمندانه برای رشد و بقای بیشتر می داند.

در مزیت رفابتی ناپایدار؛ مزیت ها به صورت مستمر و رسمی کنار گذاشته می شوند بر یادگیری حین خروج از یک بازار تاکید می کند،نوآوری جایگاه خاص و متمایزی در طراحی محصولات،بودجه بندی و حاکمیت سازمانی دارد.

نوآوری در فوجی و شکست کداک

داستان مزیت رقابتی و شرکت فوجی

شرکت فوجی نمونه خوبی از به کار گیری مزیت رقابتی موقت است شرکتی که سال 1930 وقتی که دید در صنعت سینما نمی تواند خوب کار کند از آن خارج شد به سرعت با تمرکز بر بهبود کیفیت وارد حوزه فیلم های عکاسی شد و به رقابت با  رقیب قدرتمند خود کداک را که رهبر بلامنازع بازار شده بود، آغاز کرد.

فوجی شروع به ایجاد نواوری متعدد در حلقه های فیلم،فیلم های سی وپنج میلیمیتری،کارتریج های تعویض پذیر و حتی دوربین های عکاسی یکبار مصرف کرد. و مستمر برای برند خود مزیت های موقت ایجاد می کرد.

در سال  با 1980   با ورود دوربین دیجیتال سونی تغییرات محیطی در صنعت عکاسی را درک کرد  و سرمایه گذاری عظیمی برای ایجاد تخصص در فناوری های دیجیتال کرد. تا بتواند با موجب جدید همگام باشد نتیجه این تصمیمات این شد که در سال 2003 فوجی بیش از 5 هزار غرفه دوربین دیجیتال داشت در حالی که کداک کمتر از صد غرفه را ایجاد کرده بود .

فوجی این مسئله را به چشم مزیت رقابتی پایدار نگاه نکرد و به دنبال مزیت های دیگر حتی فراتر از صنعت عکاسی حرکت کرد. و نوارهای مغناطیسی، نوارهای ویدئویی،اتوماسیون های اداری و حتی فلاپی دیسک را نیز تولید کرد.

داستان فوجی نشان داد که صرف تولید محصولات با کیفت،سودآوری؛خلق برندهای جهانی متعدد و …برای بقا در کلاس جهانی کافی نیست بلکه باید شرکت ها نواوری های متعدد داشته باشند ریسک پذیر باشند و  وارد بازارهای فراتر از صنعت خود شوند.

در واقع با ریسک کردن روی مزیت های فعلی خود یه سمت آینده کاملا نامطمن حرکت می کنند. فوجی با با سرمایه گذاری درمزیت های جدید و موقت و خروج از مزیت های فعلی بیشترین پایداری و ثبات را در محیط نامطمن به دست آورد.

مزیت رقابتی ناپایدار و موقت دوام و پایداری شرکت های را بیشتر می کند،انعطاف پذیری آن ها را در استفاده از ابزارها بالا می برند و  روند تکامل خود را به صورت لحظه ای بهبود ببخشد.

 

درباره ی baset rostami baset

baset rostami baset
راهبر استراتژیک رسانه نوین توریسم هستم؛ چندسالی است دیجیتال مارکیتنگ کار می کنم و به هک رشد علاقه ویژه ای دارم

مطلب پیشنهادی

برندکارفرما در استارتاپ ها

استراتژی برند کارفرما چگونه باعث جذب نیروی انسانی برای استارتاپ ها می شود؟(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *