خانه / مهارتکده / ده جمله ای که مانع پیشرفت شغلی می شود
موفقیت شغلی

ده جمله ای که مانع پیشرفت شغلی می شود

ضرورتی به نام پیشرفت شغلی

        نیروی انسانی هر سازمان،عامل اصلی حیات آن سازمان است و از این رو شناخت انسان برای مدیریت اثربخش ضروری است. یکی از خصلت های ما انسان ها میل به پیشرفت شغلی است که بر اساس آن فعالیت های خود را برای رسیدن به آن تنظیم می کنیم.

پیشرفت شغلی  به دو عامل بستگی دارد؛ اول خود شخص که شامل افکار و رفتار شخص در محیط کار است و دوم محیط کاری که شامل ارباب رجوع،کارمندان و مدیر سازمان می باشد. پس به منظور رسیدن به کارایی بهتر و پیشرفت بیشتر، هم باید خود شخص آمادگی لازم را داشته باشد و هم تأثیر مثبت بر روی همکاران و مدیر بگذارد.

رضایت شغلی

موانع پیشرفت شغلی

        نیروی انسانی هر سازمان،عامل اصلی حیات آن سازمان است و از این رو شناخت انسان برای مدیریت اثربخش ضروری است. یکی از خصلت های ما انسان ها میل به پیشرفت شغلی است که بر اساس آن فعالیت های خود را برای رسیدن به آن تنظیم می کنیم.

 

پیشرفت شغلی  به دو عامل بستگی دارد؛ اول خود شخص که شامل افکار و رفتار شخص در محیط کار است و دوم محیط کاری که شامل ارباب رجوع،کارمندان و مدیر سازمان می باشد. پس به منظور رسیدن به کارایی بهتر و پیشرفت بیشتر، هم باید خود شخص آمادگی لازم را داشته باشد و هم تأثیر مثبت بر روی همکاران و مدیر بگذارد.

 بر اساس تحقیقی که به تازگی انجام شده و طبق توصیه کارشناسان،10 جمله زیر را “فیگارو” به عنوان «بدترین» چیزهایی انتخاب کرده که می توان در محیط کار به زبان آورد و هم شخص از پیشرفت شغلی  باز می ماند و هم بر روی رئیسش تأثیر منفی می گذارد را مرور می کنیم:

پیشرفت شغلی،

1.”این کار من نیست”

        همین جمله ساده و پر کاربرد، باعث می شود که شما خودتان را از جمع اعضای تیم کاریتان جدا کنید.اگر کارمندان این طرز فکر را داشته باشند آنگاه اعتماد رئیس سازمان به آنها کاهش می یابد چون این توانایی را در آنها نمی بیند که کار مورد نظر را با موفقیت انجام دهند.این جمله دقیقا متضاد حس انعطاف پذیری و میل به یاد گرفتن چیزهای جدید است و برای به عهده گرفتن پست های حساس و عالی، حیاتی است.به جای این جمله منفی،می توان از این جمله مثبت استفاده کرد: “واقعا در این زمینه تجربه ای ندارم”. وقتی این جمله را به زبان آورد موضوع فرق می کند و مدیر با برگزاری کلاس های آموزشی،کارمندان خود را با موضوع مورد نظر آشنا می سازد.و شماهم به پیشرفت شغلی نزدیک تر می شوید.

2.”فکر می کنم که”

        «لوری توماس روس» که مدیر یک شرکت بزرگ است اعتقاد دارد این جمله و جمله های مشابه آن «تصور می کنم» و «احساس می کنم» باعث می شود از تسلط مدیریتی شما کاسته شود و قدرت پیام را نیز تضعیف می کند.شخصی که به عنوان مدیر سازمان فعالیت می کند باید قبل از صحبت کردن،درباره آن موضوع تسلط کامل را داشته باشد و از بیان جملات و کلمات ابهام آمیز خودداری کند.همین کار موجب گیرایی و اثرپذیری صحبت های وی در کارمندان می گردد.

        ناپلئون  هیل درخصوص اهميت كلام میگوید، “قبل از اینکه صحبت کنی، دوبار فکر کن. چراکه کلمات و اثر آنها، بذر موفقیت یا شکست را در ذهن دیگران می‌کارد.” هفتاد درصد کاری که مدیران انجام می دهند حرف زدن است. اینجاست که لزوم فن کلام ،قدرت سخنوری و گفتار نیک بیشتر میشود. گفتن «فکر می کنم این بهترین استراتژی است» قدرت کمتری دارد نسبت به این جمله «این بهترین استراتژی است».به بیان ساده جملاتی که برای شنونده واضح و روشن و درجه قطعی بودن آن بالا باشد اثرگذارتر است. حتی این مورد را باید به تشکر کردن هم تسری داد.

3.”نمی دانم”

        شما فکر می کنید گفتن این جمله یعنی صداقت؟با گفتن این جمله ممکن است دیگران فکر کنند شما از روی تنبلی با این جمله خود را خلاص کرده اید.وقتی شخصی از شما درخواست انجام کاری می کند،اگر توانایی انجام آن را داشتید چه عالی!ولی اگر فرصت رسیدگی به آن کار برای شما در همان لحظه مقدور نبود و یا علم رسیدگی به آن کار را نداشتید،فورا به جمله در دسترس یعنی «نمی دانم» اتکا نکنید.به جای این جمله بگویید: «اجازه بدهید جواب را پیدا کنم» یا «برای لنجام این کار از چه کسی می توانم کمک بگیرم؟» با این کار زمان می خرید تا راه حل را بیابید.

4.”نمی توانم”

        بیان این جمله می تواند تأثیر زیادی بر انگیزه افراد سازمان بگذارد و آنها را نسبت به کار دل سرد کند.با بر زبان نیاوردن این جمله،به همکاران خود می فهمانید که برای هر نوع یادگیری آماده هستید.می توانید مشکل را بررسی و راه حل پیشنهاد کنید.مثلا اگر از شما حواسته باشند پروژه ای را معرفی کنید اما شما به دلیل مشغله کاری توان انجام آن را ندارید،بگویید: «متاسفانه الان مشکلی دارم.با این حال با فلانی در این مورد صحبت کرده ام و مطمئنم او به خوبی از پس آن برمی آید».

5.”ولی”

        استفاده از کلمه «ولی» همه آن چیزی را که پیش از این گفته اید کاملا انکار می کند.مثلا این جمله را ببینید: «این برنامه برای شرکت خیلی سودآور و مفید است ولی سازمان امکانات و توانایی انجام آن را ندارد». ما انسان ها همیشه به طور غریزی جملات منفی را می بینیم.بنابراین استفاده از این کلمه تنها باعث برجسته شدن منفی ماجرا می شود. و شما را از پیشرفت شغلی باز می دارد.

6.”سعی خودم را می کنم”

        استفاده از این جمله یعنی احتمال شکست وجود دارد و ممکن است داستان به آخر نرسد.وقتی در ساعات آغازین کار،رئیس تان از شما می خواهد کاری را انجام دهید و شما به او می گویید:«سعی خودم را می کنم» باعث می شود تردید در روح و ذهنیت مدیر شکل بگیرد.به جای این جمله می توانید بگویید:«ساعت 9 روی میز کارتان خواهد بود». یقینا مدیر نیز در جواب شما می گوید:«تو از پسش برمی آیی،من به تو باور دارم».همه ی ما نیازمند وجود کسی هستیم که به ما باور داشته باشد. مدیران خوب، بجا و شایسته قدردانی می‌کنند و ما را به سمت بهترین شدن به چالش می‌کشند.

7.”ایده خوبی نیست”

        این اولین و دم دست ترین جمله ای است که در برابر ایده های همکارانتان می توانید بگویید. به کار بردن این جمله باعث می شود آنها جرأت ابراز ایده های خود را نداشته باشند.به جای اینکه چیزی را به طور کامل رد کنید می توان مثلا از این پرسش استفاده کرد:«خب،می توان این ایده را اجرایی کرد؟».مدیر می تواند با مطرح کردن این پرسش که:«فکر می کنید راه حل پیشرفت ما چیست؟» نظر کارمندان خود را جویا شود؛با این کار به آراء آنها احترام گذاشته و در نتيجه بر ميزان تعهد و مسئوليت‌پذيري کارمندان نیز می افزاید. هر انسانی می تواند گنجینه‌ای بکر از ایده‌های ناب تجاری و غیرتجاری باشد.

        می دانیم که برخي از برترین محصولات شرکت های بزرگ در نتیجه ایده پردازي کارمندان شان توليد شده است. پس چرا با دانستن اين موضوع، نظرات ایشان را جویا نشویم؟چرا که اینگونه با یک تیر دو نشان را زده‌ایم، اول آنکه مشارکت پرسنل را جذب و بعد آنکه به تقویت بهره وری و احساس تعهد کمک کرده‌ایم.

8.”تقصیر من نیست”

        به جای گفتن این جمله و در مقام ضعف و مظلوم نمایی قرار گرفتن،بهتر است دست بالا را بگیریم. این جمله که:«این اشتباه تقصیر من نبود،تقصیر دیگری است» یا «کارمند دیگری گفت آن کار را انجام بده» به اصطل اح پاک کردن صورت مسأله است و وجهه ی خود را در برابر رئیس و دیگر کارمندان خراب می کنیم.چنین جمله هایی می تواند کمک حال هر کسی باشد:«سعی می کنم بفهمم چه اتفاقی افتاده است» یا «بهتر است سعی کنیم بفهمیم چه طور می شود از تکرار این اتفاق جلوگیری کرد».

9.”تصور می کنم”

        اجتناب کردن از جمله هایی که در آنها عدم قطعیت موج می زند باعث می شود قدرت و تسلط خود را بهتر به دیگران نشان دهید. اگر ذهن شما را چیزی به خود مشغول کرده که باعث درنگ شما می شود به جای اینکه با خجالت صحبت کنید، بهتر است مشغولیت ذهنی تان را صادقانه مطرح کنید.

10.”غیر ممکن است”

        این جمله بدون شک منفی ترین جمله این فهرست است.این جمله یعنی شما حتی آماده نیستید که آن موضوع خاص را امتحان کنید. حس منفی واگیردار است و همچون یک ویروس منتشر می شود.برای مثبت بودن می شود گفت:«خب بگردیم،شاید راه حلی پیدا کردیم».

موفقیت شغلی

درباره ی shabnam feizikhazaie shabnam

shabnam feizikhazaie shabnam
7 سال سابقه کار در حوزه آموزش مهارتی دارم و این روزها مدیر محتوای استارتاپ هنگی بی هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *