خانه / دیجیتال مارکتینگ / روندهای جدید بازاریابی گردشگری در عصر دیجیتال؛بعد از سال 2018
بازاریابی گردشگری

روندهای جدید بازاریابی گردشگری در عصر دیجیتال؛بعد از سال 2018

هوشمندی و تفکر آینده محور در عرصه بازاریابی گردشگری بی شک یکی از مهم ترین دلایل بقای کسب وکارهای حوزه گردشگری است و در واقع در بازارهای رقابتی چون گردشگری کسب وکاری شانس بقا و رشد دارد که نگاهی آینده محور داشته باشد و زودتر از رقبای خود فعل و انفعالات آینده را تشخیص دهد.

در این میان روش های مختلف و متوع برای پی بردن به تغییرات هر بخش از کسب وکار وجود دارد که د ر این میان روند شناسی و  توجه به ترندها رهیافتی کلیدی و اثر بخش است که می تواند چراغی راهگشا برای تصمیمات آینده محور و پر ثمرتر   باشد.

بازاریابی گردشگری به عنوان یکی از حیاتی ترین بخش های کسب وکار تاثیر مثبت و مستقیم در رشد کسب وکاردارد . در واقع مهم ترین عامل در انتقال ارزش پیشنهادی کسب وکار به گردشگر بی شک بازاریابی و نحوه انجام فعالیت های بازاریابی است.

نکته ای که باید در بازاریابی گردشگری همواره به آن توجه کرد این است که بازاریابی اتباط مستقیمی با نیازها و خواسته مردم دارد به همین خاطر تغییر در سلایق،رفتار و نیازهای مشتریان باعث تغییر فعالیت ها و رفتارهای بازاریابی می شود. و در این بین کسب وکاری موفق زودتر از رقبا این تغییرات را پیدا می کنند و بر اساس تغییرات تصمیمات درست و اثر بخش می گیرد.

بازاریابی گردشگری

به همین خاطر در این جستار تصمیم دارم پنج روند کلیدی و اساسی بازاریابی گردشگری را همراه با توصیه های کاربردی و قابل انجام ارائه می دهم تا کسب وکارهای صنعت گردشگری تصمیمات بازاریابی درست تر و نتیجه بخش تر بگیرند چرا که اثربخشی تصمیمات بازاریابی تاثیر مثبت و مستقیمی بر روی جریان درآمدی دارد.

روند چیست؟

قبل بررسی روندهای بازاریابی گردشگری وارائه دستورالعمل های کاربردی اگر بخواهم به صورت خلاصه روندرا تعریف کنم بنا بر تعریف بیزنس دیکشنری روند:یک الگوی تغییر؛تدریجی در یک وضعیت،بخش و سلسله ای از فرایندها مبتنی بر تحلیل داده ها به دست می آید؛ترند می گویند. ترندها جهت حرکت و مسیر یک مفهوم را در طول زمان و براساس متغییرهای کلیدی نشان می هد.

پنج روند بازاریابی گردشگری

با اینکه اگر در اینترنت به بیش از ده ها روند برخورد خواهید کرد اما باید دانست که اولا معیار سنجش و ارزیابی داده ها و تحلیل هر سلسله روند متفاوت است،ثانیا تعداد از روندها با این که در از جذابیت و اهمیت بالایی برخوردار هستند اما بازار ایران هنوز پتانسیل پیاده سازی آن را به صورت حرفه ای ندارد.ثالثا بعض از روندها نیاز به زیر ساخت های قوی و مبتنی بر فناوری اطلاعات دارد که به دلیل شناختی که از صنعت گردشگری کشور دارم می دانم عمده کسب وکارهای گردشری کشور به صورت سنتی اداره می شود و در این شرایط اقتصادی توانایی ایجاد زیر ساخت های را ندارند.

به همین خاطر در این مقاله 5 روند را معرفی می کنم که برای عمده کسب وکارهای گردشگری بازار ایران مناسب و قابل پیاده سازی است.  و می توانند بعد از خواندن این مقاله به آن فکر کنند.

روند اول : نسل هزاره سوم

نسل zیا هزار سوم به متولدین 1990 به بعد گفته می شوند این نسل  را با نام های دیگری مانند نسل اینترنت یا دهه هشتادی ها و… نیز می شناسد. اعضای این نسل عمدتا فرزندان دهه پنجاهی ها هستند که رفتار و ویژگی های خاص خود را دارند.

این نسل گرایش شدیدی به اینترنت دارند؛دم دمی مزاج هستندو سطح وفاداری آن ها پایین است و تحت تاصیر فضای اینترنت قرار دارند همچنین سهم بالایی در فرایند تصمیم گیری خانوار دارند و به برآورده شدن نیازهای خود اهمیت زیادی می دهند. پرفسور کاتلر این نسل را شهروندان اینترنت می داندو معتقد است که یکی از پولسازترین بخش های بازار هستند . از طرفی نیاز و خواسته های متفاوتی نسبت به پدران و مادران خود دارند.

به همین خاطر کسب وکارهای صنعت گردشگری در آینده با بازار بزرگ و با ارزشی به نام نسل هزاره سوم مواجه هستند که می توانند درآمد مناسبی را کسب کنند.

در واقع با برگزاری تورهای مناسب برای  آن ها،ارائه خدمات مهیج و مفرح در مقاصد گردشگری و حضور مناسب در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام،یوتیوب، فیس بوک و… می توان توجه این نسل را به دست آورد.

روند دوم: رشد استفاده از موبایل

بی شک موبایل های هوشمند دنیای کسب وکارها را تغییر داده اند و انقلابی در رفتارمشتری، فرایندهای کسب وکار و… ایجاد و صنعت گردشگری از این قاعده نه تنها مثتسنی نیست بلکه به جرات می توان گفت که تاثیر بیشتری بر روی گذاشته است. امروزه رزرو هتل،هواپیما و خرید تور به صورت آنلاین واکثرا از طریق موبایل این فرآیندها صورت می گیرد.

از طرف دیگر رسانه های اجتماعی نیز اکثرا از طریق موبایل های هوشمند صورت می گیرد. و باعث شده مردم زمان بیشتری را درگیر موبایل های هوشمند خود شده اند. به همین خاطر اگر آژانس های مسافرتی،هتل ها و اقامتگاه ها نتوانند فرایندهایی موثر و اثر بخش طراحی کنند که بتوان به وسیله آن ها به موبایل های مشتریان خود نفوذ کنند در دنیای رقابت از رقبا  عقب می مانند.

امار رشد اپلیکیشن موبایل

رشد اپلیکیشن موبایل

کاربران موبایل ها روز به روز بیشتر می شوند و انجام خیل کثیری از فعالیت ها  روزمره مردم از طریق همین موبایل هاست در واقع از چک کردن اخبار روزانه تا سفارش غذا؛رزرو اتاق و بلیت سفر آخر هفته تا پرداخت های بانکی همه و همه توسط موبایل صورت می گیرد.

به همین خاطر حضور موثر و فعال کسب وکارهای حوزه گردشگری به صورت بهیه و قدرتمند نیازی اساسی و الزامی حیاتی است که باید از همین فردا به فکر پیاده سازی فرایندهای مورد نیاز در کسب وکار خود باشند تا بتوانند بیشینه نفع را از استفاده موبایل توسط مردم برد.

روند سوم:  محتوای ویدئو پادشاهی می کند

مطالعات نشان می دهد که علایق مردم در حوزه محتوا به سمت ویدئو حرکت می کنند و از تمایل به این نوع محتوا بیشتر از سایری محتواهاست در واقع مردم زمان بیشتری را صرف تماشای ویدئو می کنند و از طرف دیگر میزان توجه و تمرکز مخاطب نسبت به ویدئو بیشتر از  سایر محتواهاست به همین خاطر اثر بخشی بیشتری دارد.

در  صنعت گردشگری این مسئله بیش تر از سایر صنایع دیگر حس می شود چرا که مقاصد گردشگری و درکل خدمات به خاطر ماهیت ناملموس بودن خود به وسیله متن و سخن به خوبی قابل توصیف نیست و به وسیله ویدئو بهتر می توان این ارتباط را بر قرار کرد به همین خاطر تولید محتوای ویدئویی از فرایند سفر،برگزاری رویدادها،نظرات و دیدگاه گردشگران و جوامع محلی می تواند نتایج بازاریابی و پیام های تبلیغاتی را ثمر بخش تر کند .

روند چهام:  بازاریابی داده محور

بازاریابی داده محور به زبان ساده می گوید در فرایندهای بازاریابی برای افزایش بهینگی تصمیم گیری و افزایش نرخ برگشت سرمایه به جای تکیه بر شهود و تصمیماتتشخیصی به داده ها اعتماد شود.

در واقع به استراتژی استفاده از داده های  تولید شده توسط مشتریان برای بهینه سازی و هدفمندکردن پیام ها و خریدها از طریق کانال های ارتباط با مشتریان را نگاه داده محور به بازاریابی گویند. بازاریابی مبتنی بر داده که عمر کمی از آن می گذرد بیش از هر چیزی مرهون فضای دیجیتال و توانمندی های فناوری اطلاعات است که می تواند داده های مشتریان را جمع آوری تحلیل و آنالیز کند.

بازاریابی داده محور

در صنعت گردشگری این رویکرد به این دلیل که صنعت اطلاعت محوریست  و شناخت رفتار و نیازهای گردشگر  اهمیت بالایی  دارد توجه به بازاریابی و ارتباط با گردشگر مبتنی بر داده اهمیت دارد.

در واقع با آنالیز و بهره گیری از داده های گردشگران می توان محصولات و خدمات بهتری ارائه داد(مانند بستن پکیج های تور بر اساس نیاز گردشگر)،انتقال پیام های تبلیغاتی اثر بخش و مرتبط با نیاز مخاطب و….. که در بلند مدت باعث می شود فعالت های بازاریابی اثر بخش تر و نتایج بهتری به بار بیاورد و مخاطب از این مدل ارتباط که مبتنی بر نیازهای اوست راضی تر است. همچنین نرخ شکست تصمیمات و هدر رفت هزینه پایین است.

روند پنجم: شخصی سازی ارتباط گردشگر

در دنیایی قرار داریم که مردم غرق در انبوهی از اطلاعات هستند و روزانه شرکت های تبلیغاتی مشتریان خود را مورد هجوم پیام های تبلیغاتی متعدد و انبوهی قرار می دهند و این مسئله باعث آزار مردم شده است به همین خاطر ست گودین اصطلاح بازاریابی اجازه ای را پیش آورد و از شرکت ها خواست از مردم و مشتریان خود برای هدف قرار دادنشان اجازه بگیرید و در صورت  رغبت و اشتیاق از طرف مشتری آن ها را هدف قرار دهید.

در واقع ساده و مختصر این که فعالیت های بازاریابی و تبلیغات کسب وکارها باید تمایز و تفاوتی لذت بخش برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد و برای هر مشتری یک آگهی تبلیغاتی منحصر و شخصی سازی شده ارسال کرد تا توجه وی به این فعالیت جلب شود و حاضر باشد برای این پیام وقت بگذارد.

در صنعت گردشگری؛گردشگران نیازها،علایق و خاص خود را دارد و نسخه پیچی برای همه گردشگران اثر بخشی لازم را ندارند. و دوست دارند به صورت شخصی سازی شده و یونیک با آن ها ارتباط برقرار کنند . به همین خاطر اتوماسیون های بازاریابی و ابزارهای کاربردی مانند ایمیل مارکتینگ قدرتی در دست دارند که می تواند این شرایط را فراهم کنند.

سخن نهایی

سال 2018 . سال های پس از آن سال های تحول دیجیتال و رشد روز افزون دنیای دیجیتال است به گزارش فورچون سال 2000فناوری اطلاعات و ارتباط عامل از بین رفتن 50درصد از شرکت هایی شد که تا قبل آن در لیست فورچون قرار داشتند. به همین خاطر کسب وکارهی صنعت گردشگری مخصوصا آژانس های مسافرتی و هتل ها باید خود را همسو و هماهنگ با تغیرات کنند و فعالیت های بازاریابی را با توجه به این شرایط انتخاب و اجرا کنند تا بتوانند به موفقیت دست پیدا کنند.

درباره ی باسط رستمی

باسط رستمی
راهبر استراتژیک رسانه نوین توریسم هستم؛ چندسالی است دیجیتال مارکیتنگ کار می کنم و به هک رشد علاقه ویژه ای دارم

مطلب پیشنهادی

هک رشد سئو

۵ ابزار که در شروع استارتاپ به آن نیاز خواهید داشت+قسمت1

شروع یک استارتاپ بدون استفاده از ابزارهای کاربردی و اثربخش هزینه زیادی به فعالین اکوسیستم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *