خانه / دانشنامه استارتاپی / سفری به دنیای برند شخصی ؛مطالعه موردی کارلوس کی روش
برند شخصی کیروش

سفری به دنیای برند شخصی ؛مطالعه موردی کارلوس کی روش

برندشخصی ایران زمین در عرصه ورزش

بازی‌های جام ملت‌های آسیا برای ما به پایان رسید ولی این بار تیم ملی ما -به رهبری کارلوس کی روش این برند شخصی معروف، -با غرور و لذت از مسابقات خداحافظی کرد، بعد از مدت‌های طولانی مردم ایران از داشتن چنین تیمی احساس غرور کرده‌اند .

درواقع کارلوس کی روش غرور و عزت بربادرفته ما را ،به ما برگرداند ونشان داد تعصب، غیرت و علاقه‌اش به تیم ملی بسیار بیشتر از مربیان داخلی ماست، همه ما لذت بازی مقابل آرژانتین و کره جنوبی را فراموش نکرده‌ایم. این کارلوس  بود که ما را یوز ایرانی خواند و تصویرش را بر لباس تیم مان زد؛ و تیم ملی ما را به تیمی تبدیل کرد که با واقعیت جامعه ذلیل و بی‌تفاوت محور ما شباهت نداشت.

 

درواقع کی روش این برند شخصی  احیاگر غرور ما بود کسی که روحیه مدرن و قدرتمندی دارد، روانشناس و جامعه‌شناس خوبی است و کاریزمای رهبریش بالاست و حرفه ایی بودن را می‌فهمد، کسی که معنای واقعی یک برند است و امروزه در سطح حرفه ایی از او به‌عنوان یک برند شخصی نام می‌برند و در محافل تخصصی به واکاوی و تحلیل برند شخصی او می پردازند

درواقع کارلوس کی روش برندیی شخصی است که با آمدنش به ایران تصویری فراتر از واقعیت جامعه و محیط ورزشی‌مان را خلق کرد؛ و تغییراتی که اعمال کرد باعث شد آروز کنیم ای‌کاش عربستان حذف نمی‌شد تا با او بازی کنیم و انتقام دوره بی برندی خود را از او بگیریم.


 به قول گابریل گارسیا مارکز هر تیم ملی نماینده ایی از مردم و جامعه آن کشور است

پس به نظر می‌رسد که این تیم ، تیم  کارلوس کی روش بود تا تیم  ملی ما ، به‌راستی چه چیزی در این مرد خوش‌قیافه و خوش‌پوش که یقه‌ی بازش همیشه رگ‌های غیرتش را نشان می‌دهد، وجود دارد که این گونه متمایزش می کند؟

برند شخصی چیست؟

پرسنال برندینگ یا برند شخصی که در سال‌های اخیر موردتوجه قرارگرفته. به‌صورت های مختلفی تعریف می‌شود. شاید یکی از ساده‌ترین تعاریفی که می‌توان ارائه داد، این‌گونه باشد:

برند شخصی، چگونگی نشان دادن و بازاریابی خودتان است هست، درواقع؛ شما هم چون یک محصول در نظر گرفته می‌شوید؛ که قرار است خود را بازاریابی کنید؛ به‌عبارت‌دیگر برند شاخصه‌ها یا شاخصی است روح مانند؛ که قابل‌اندازه‌گیری کمی نیست وخرید و فروش هم نمی‌شود؛ همانند روح و روان انسان است که با آن می‌توان ناگواری، آرامش و یا شادابی را  تجربه کرد ولی قابل‌انتقال به غیر نیست.

جف بزوس

برند شخص در کارلوس کی روش

کی روش، یک پرسنال برند که ماندگاریش به‌شدت وابسته به برند اصلی فوتبال ما یعنی فدراسیون و شخص کفاشیان است او به‌خوبی می‌داند که کفاشیان در ایران چهره محبوبی دارد و به‌خوبی این ادای دین را انجام می‌دهد، همان کاری را انجام می‌دهد که مشتریان خدمات او (طرفدار فوتبال) انتظار دارند.

کی روش به‌عنوان یک پرسنال برند داری ویژگی‌هایی است که موجب خلق برند و جایگاه سازی مناسب در ذهن؛ مشتری خدماتش شده است. این ویژگی‌ها هم اکتسابی و هم انتسابی هستند. که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1-یکی از نکات که در بین تمام پرسنال برندها عمومیت دارد تعهد به نظم حرفه ایی و نیز داشتن هدف و برنامه شفاف است و این نگرش را در رفتار کی روش می‌توان دید.

2-کی روش به رشد و توسعه اطرافیان خود به‌شدت توجه دارد و خواهان این است که اطرافیانش با خود رشد کنند. در واقع این خصیصه از اصلی‌ترین تفاوت‌ها بین شهرت و پرسنال برندینگ است. منصوریان در مورد او می‌گوید: یک‌بار به او گفتم که، دوست دارم در تمرینات منچستر حضورداشته باشم، او گفت منچستر یعنی من بیا تمرینات من را ببین،

3-کی روش از هوش‌های مختلف به بهترین شیوه ممکن بهره می‌برد. ضمن اینکه اندام و هیکل درشت و همه‌پسندی دارد. که موجب شده رفتار جسمی و زبان بدنش بسیار قابل‌اعتماد و اطمینان‌بخش باشد.

4-جدیت و جذابیت رفتاری یکی دیگر از شاخص‌های برندهای شخصی است که کی روش در مقام یک برند شخصی آن را به‌خوبی دارد وی؛ در مقابل فشار رسانه ؛در مقابل نفی و القای بازیکن‌سالاری با جدیت تمام می‌ایستد و حرف خود را به کرسی می‌نشاند؛ اما در موازات آن ، پرخاشگر نیست و خود را از حاشیه‌سازی دورنگه می‌دارد.

5- نه گفتن یکی از خصوصیات بارز کی روش است که در پرسنال برند نشان تعهد به ارزش‌هاست. پارامتر مهمی که انتظار می‌رود هر برند شخصی به آن پایبند باشد. چراکه تعهد به ارزش‌ها، لازمه شکل‌گیری یک برند شخصی است.

6-کی روش به‌صورت کاملاً حرفه ایی از فرایندهای روابط عمومی در جهت تقویت جنبه‌های شخصیتی خود و  خود حق پنداری بهر ه می‌برد؛ به‌طوری که بعد جام جهانی موضوع را طوری مدیریت کرد که مردم در صفحات مجازی حتی به رئیس‌جمهور برای ماندن کی روش متوسل شدن. کسی می تواند یک برند شخصی شود که بتواند روابط عمومی موثر داشته باشد و رفتار با دیگران را به خوبی مدیریت کند.

7-کی روش علاوه بر اکتسابی بودن برخی ویژگی‌های دیگری  دارد که در برند شدنش نقش به سزایی دارد؛ ازلحاظ تیپ‌شناسی ،شخصیتی چالش گرا، قدرت طلب دارد و به لحاظ کهن الگو ها، نوعی هرمس می تواند باشد.که انتسابی و نشات گرفته از شخصیتش است.

8-پرسنال برندها دارای کاریزمای رهبری و قدرت نفوذ در دیگران هستند و این چیزی است که در کی روش به‌خوبی نشان می‌شود و تعریف های فرگوسن و رونالدو از او نشان از شخصیت کاریزماتیک. محکم وجهان نگر اوست.

9- پرسنال برندها فرهنگ و محیط را خوب می‌شناسند و از مشاوران خوبی بهره می‌برند. توجه کی روش به یوز ایرانی و نصب آن بر روی لباس از درایت و توجه او به فرهنگ نشأت می‌گیرد و پایبند به ارزش‌هایی هستند که برای خود تعریف کرده‌اند، ارزش‌هایی مانند احترام به همه، جدیت منظم، کار تیمی و…

10- برندهای شخصی همیشه مشتاق یادگیری، کارکردن با بهترین‌ها، کیفیت محور هستند و این خصایص در رفتار کارلوس کی روش مشهود است به‌خصوص همکاری درازمدت با فرگوسن نشان از اشتیاق یادگیری و کارکردن با بهترین‌ها هست.

برند شخصی

داستان و خصیصه  برندهای شخصی  

افرادی که در حیطه کاری خود به برند شخصی  تبدیل می‌شوند دارای تلاش و ممارست بالایی دارند، تسلیم‌ناپذیر و کیفیت محور هستند. وهمواه به خود و توانایی‌های خود ایمان‌دارند. در واقع برندهای شخصی، حاصل جمع بردار همه چیز است؛ نام، طراحی، نشان، صدا،رفتار،منش شخصی احساسات،کارمندان، لحن و همه ی این موارد  چیزهایی  است که شما را متمایز می کند

شاید ساختن یک برند شخصی منحصر به فرد، باعث باز شدن فرصت های حرفه ای بسیاری برای شما باشد وشما را در مسیر موفقیت حمایت و هدایت کند .چرا که در دنیای کسب و کار امروز داشتن مزیت رقابتی امری ضروری است و افراد موفق باید در ذهن مشتریان خود جایگاهی متمایز و با ارزش داشته باشند و در بازار رقابتی امروزه وفاداری مشتریان را تصاحب کنند . واین رمز موفقیت انسان ها و شرکت های معتبر است.

ما در کورپلاس تلاش می کنیم از کورد پلاس بیشتر بگوییم.

 

درباره ی باسط رستمی

باسط رستمی
راهبر استراتژیک رسانه نوین توریسم هستم؛ چندسالی است دیجیتال مارکیتنگ کار می کنم و به هک رشد علاقه ویژه ای دارم

مطلب پیشنهادی

سرمایه گذار خطر پذیر

سوال مهمی که بنیانگذاران از سرمایه گذار خطر پذیر نمی پرسند!

مسئله از آنجا شروع می شود که در جلسات استارتاپ ها با سرمایه گذاران، از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *