خانه / دانشنامه استارتاپی / سیر تا پیاز داستان سرایی در کسب و کار+راهنمای جامع
داستان سرایی در کسب و کار

سیر تا پیاز داستان سرایی در کسب و کار+راهنمای جامع

داستان سرایی در کسب وکار

داستان سرایی در  کسب و کار یا storytelling روش جدیدی در کسب وکار محسوب نمی شود ، این روش از سال ها قبل مرسوم بوده است. سوزان گونلیوس در سال ۲۰۱۳ در خصوص داستان سرایی گفته است:” برند ها به شیوه داستان سرایی جهت ترسیم جذاب و سرگرم کننده چشم انداز خود برای مشتریان نیاز دارند.” گونلیوس براین عقیده است که: “فرصت هایی که داستان سرایی برای بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم به وجود می آورد داستان سرایی در بازاریابی را به یک اولویت استراتژیک تبدیل کرده است.”

در سایت ایران کانتنت مارکتنیک در مورد داستان سرایی می گوید:

داستان سرایی و روایت داستان چیست؟

روایت داستان، یعنی استفاده از حقایق و روایت برای ایجاد ارتباط با مخاطبین و انتقال مفاهیم به آن ها. بعضی از داستان ها بیشتر حالت حقیقت دارند در حالی که بعضی از آنها دارای آب و تاب بوده و یا بر اساس ذهنیت فرد ایجاد می شوند تا بتوانند مفهوم اصلی را بهتر منتقل کنند.

داستان سرایی

داستان سرایی یک هنر بسیار قدیمی است که در فرهنگ ها و جوامع مختلف وجود داشته است. چرا؟ زیرا داستان ها یک زبان سراسری هستند که همه افراد فارغ از محل زندگی، شهر تولد و یا میراث فرهنگی خودشان، می توانند آنها را درک کنند. داستان ها باعث تحریک تصور و احساس می شوند و در نتیجه یک حس همگانی در میان شنوندگان و گویندگان داستان ها ایجاد می کنند.

گفتن یک داستان مثل نقاشی کشیدن است اما این بار، تصاویر با کلمات شکل می گیرند. در حالی که هر کسی می تواند یک داستان بگوید، اما افراد خاصی هستند که مهارت های داستان سرایی خوبی دارند و از طرف سازمان خودشان، برند و یا کسب و کار خودشان، مسئولیت روایت داستان را بر عهده می گیرند. شما ممکن است در رابطه با این افراد شنیده باشید؛ ما معمولا آن ها را با نام بازاریاب، نویسنده محتوا و یا متخصص های روابط عمومی می شناسیم.

تمام اعضای یک سازمان می توانند یک داستان بگویند. اما قبل از این که ما وارد بحث چگونگی انجام این کار شویم، باید در رابطه با این موضوع صحبت کنیم که ما به عنوان یک جامعه، یک فرهنگ و یک اقتصاد، چرا از روایت داستان استفاده می کنیم.

داستان یا قصه، بازآفرینیش تجربیات، رویدادها، حوادث، تخیلات و رویاها به ظاهر واقعی است.
داستان‎سرایی، چگونگیِ «بازآفرینش» در تعریف خود داستان است. در واقع داستان‎سرایی وقتی موفق است که مخاطب داستان احساس کند که آن تجربیات و رویدادها عیناً برای خودش رخ داده است. مثال دم دست از داستان‎سرایی موفق وقتی است که با شنیدن داستان یک غذا، دهانمان آب می‎افتد. در داستان‎سرایی حداقل یکی از حواس پنجگانه‎ی انسان تحت شعاع قرار می‎گیرد.

واژه‎ی «داستان‎سرایی» یکی از ترجمه‎های فارسی کلمه Storytelling است. قصه‎گویی، روایت‎گری و داستان‎گویی دیگر ترجمه‎های رایج storytelling هستند.

داستان سرایی در کار

ما معمولاً داستان و داستان‎سرایی را از ادبیات می‎شناسیم. باید در نظر گرفت که کسب و کارها هم ادبیات خود را دارند و می‎توان جاری‎سازی ادبیات یک شرکت را در یک بازار، یکی از مهم‎ترین فعالیت‎‎های رقابتی در نظر گرفت. بسیار مشاهده کرده‎ام که درخواست‎هایی برای یک شرکت می‎آیند و روح ادبیات شرکت رقیب را در خود دارند؛ به طور مثال اسم و توضیحات محصولات رقیب در درخواست‎ها نوشته شده است.

داستانسرایی در کسب و کار میتواند به یک کسبوکار شور و ذوق ببخشد. همانطور که ما افراد پر شور و پر ذوق را دوست داریم، سازمانهای شورانگیز برای مشتریان، جذابتر هستند.

روایتگری

اهمیت داستان سرایی در کسب و کار

داستان‎سرایی در کسب و کار مانند بسیاری از مفاهیم دیگر نظیر بازاریابی محتوا، پدیده‎ی کاملاً جدیدی نیست. یک ابزار قدیمی است و در دنیای امروزی مجدد مورد توجه قرار گرفته است. حتی اگر به کسب‎وکارهای موفق که در گذشته زندگی می‎کرده‎اند و اکنون نیستند هم نگاه کنیم، رد پای داستان‎سرایی سازمانی به وضوح مشخص است. اما چرا در دنیایی که دسترسی به اطلاعات راحت‎تر و ارزان‎تر از همیشه است و غول‎های کسب‎وکار، آن‎هایی هستند که دسترسی به داده دارند، داستان‎سرایی دارای اهمیت است؟ و آیا داستان‎سرایی در کسب‎وکار را می‎توان معادل دوری از منطق و تحلیل دانست؟

مزایای داستان سرایی

مزایای داستان  سرایی در کسب و کار

استان ها به ما کمک می کنند تا مفاهیم انتزاعی را عینیت ببخشیم و پیام های پیچیده را به سادگی بیان کنیم. استفاده از مفاهیم سنگین و نا محسوس و ایجاد ارتباط بین این مفاهیم و مفاهیم عینی و ساده، یکی از بهترین و مهم ترین نقاط قوت داستان سرایی در فروش است.

به عنوان مثال Apple را در نظر بگیرید. کامپیوتر ها و تلفن های هوشمند موضوعات بسیار پیچیده ای هستند و توصیف آن ها برای مشتری های عادی کار دشواری است. استفاده از داستان های واقعی در زندگی باعث شده آن ها بتوانند محصولات و مزایای آن ها را به صورت دقیق برای مشتری های خودشان توصیف کنند… یعنی آن ها به جای این که صرفا بر روی موضوعات فنی تکیه داشته باشند، موضوعاتی که مشتری های کمی بر آن ها واقف هستند، سعی می کنند به روش ساده تری موضوعات را برای آن ها توضیح دهند.

  •  شخصیت برند شما را معرفی می کند

داستان سرایی در کسب و کار یک پلتفرم کامل است که به شما اجازه می دهد شخصیت برند خود را به شکل کامل معرفی کنید. داستان سرایی به فروش مستقیم منجر نمی شود اما با شخصیت بخشی به نام تجاری شما و همچنین جلب کاربران به افزایش فروش شما در طولانی مدت کمک می کند.

توصیه می کنیم هرگز از بیان شخصیت برند خود با صدای بلند و از طریق داستان سرایی ( storytelling ) بیم نداشته باشید. هرگز فراموش نکنید آنچه به اشتراک می گذارید شخصیت نام تجاری شما است و به شخص خاصی یا تیم بازاریابی شما مربوط نیست. آنچه مشتریان شما می خواهند آن است که باشخصیت برند شما آشنا شوند و آن را تجربه کنند نه چیز دیگر!

  •  نام تجاری شما را مانند یک رهبر در بازار برجسته می کند

دیمین دللی، مدیر امور خارجه جیپ U.K معتقد است: داستان سرایی از زمان ظهور نقش مهمی را در صنعت خودرو ایفا می کند، به ویژه از زمان شکل گیری شبکه های اجتماعی داستان سرایی در بازاریابی این حوزه نقش کلیدی یافته است. از داستان سرایی می توان برای برجسته سازی یک نکته کلیدی و در عین حال ساده مثل یک سفر با کمک تکنیک های داستان سرایی و طرح و نقشه های پرماجرا جهت نفوذ به ذهن مخاطب استفاده کرد.نام تجاری شما باید قهرمان و شخصیت اصلی این داستان ها باشد.

این روش انتقال صحیح پیام داستان به مخاطبان را تضمین خواهد کرد.

داستان سرایی می تواند خودرو شما را به عنوان ارائه دهنده محصولات با کیفیت، قهرمان بازار که یک سرو گردن از سایر رقبا بالاتر است یا هردو آن ها نمایش دهد.

در هر صورت برند شما باید در بازار ایستادگی کرده و جایگاه خود را حفظ کند، کاری که هرگز ساده نخواهد بود، اما یک داستان ساده می تواند راهگشا باشد.

  • می توان از مسائل احساسی بهترین بهره را برد

داستان سرایی در بازاریابی شاید بهترین روش برای تحت تاثیر قرار دادن احساسات مشتریان شما باشد. اگر داستان هایی که بر مبنای یک اتفاق واقعی بنا شده مطرح کنید به بیشترین میزان قادر خواهند بود عواطف و احساسات مخاطبان که مشتریان آینده شما هستند را تحت تاثیر قرار دهد.

اما حتما دقت کنید مشتریان این داستان ها را راهی برای تحریک احساسات عمومی نشناسند چرا که قطعا این روش تاثیر معکوس خواهد داشت. به زبان ساده احساسات آن ها را تحریک کنید بدون اینکه متوجه شوند!

تری آسیر مونکادا از باشگاه جیمز باور دارد: همه ما می دانیم که حفظ یک شیوه سالم زندگی برای مردم سخت است، بنابراین لازم است با داستان های خود برای مردم الهام بخش باشیم.

داستان ها مثلا برای گروهی از مردم که به یک سبک زندگی غلط عادت کرده اند مثلا به خاطر تنبلی یا مشغله زیاد از رفتن به باشگاه سر می زنند الهام بخش بوده و آن ها را به رفتن به باشگاه تشویق می کند.

مخاطبان ما حساس هستند بنابراین لازم است بسیار محتاط باشیم. برای داستان سرایی در بازاریابی، به شدت باید واقعی و صادق باشیم.

مکس تیفلیس مدیر عامل Comindware می گوید: انسان ها همیشه داستان های خوب را دوست داشته اند و بازاریابان حرفه ای از این واقعیت به نفع خود استفاده می کنند.

برای داستان سرایی در بازاریابی ، داستان های جعلی را هرگز مطرح نکنید و ادعا نکنید حقیقی اند چون همه مردم قادر به تشخیص یک داستان حقیقی از یک داستان غیر واقعی هستند.

  • احساسات مشتریان را برای به دست آوردن سهم بیشتر بازار دردست بگیرید

هر برند تجاری در جهان مشتریان بیشتر و چشم انداز آن را می خواهد. این امر در بسیاری از موارد به افزایش فروش منجر می شود، یکی از راه های تحقق این هدف استفاده از داستان سرایی است.

همانطور که راشل گیلت در شرکت Fast Company معتقد است: وقتی ما یک داستان را می خوانیم تنها بخش زبان مغز ما به کار نمی افتد بلکه سایر بخش های مغز ما هم به حرکت در خواهد آمد. درحقیقت بخش تجربه ذهن ما هم روشن شده، درست مثل اینکه خودمان آن داستان را تجربه کرده باشیم.

تنها به این واقعیت توجه کنید که آمریکایی ها در طول روز ۱۰۰ هزار کلمه دیجیتال را مطالعه می کنند، ۹۲ درصد از این افراد به گفته های برند ها و نام های تجاری اعتمادی ندارند، پس پیشنهاد من به شما این است به آن ها داستان هدیه بدهید!

واسیلی مکریتسکی، مدیر عامل شرکت Docs.Zone، می گوید: ذهن مخاطب را با آمار و اطلاعات متوقف کنید، همه برندها برای خود آمار و ارقام قابل توجهی دارند آنچه مهم است این است که این آمار را چطور مطرح می کنید، کافی است کمی خلاقیت در به اشتراک گذاری آمار بکار ببرید.

کوین اسپسیس و داستان سرایی

در همایش بازاریابی محتوا که در سال 2014 برگزار شد بخشی از مراسم بر عهده بازیگر مشهور کوین اسپیسی بود که با سخنرانی خود حاضرین مراسم را به شوق آورد.در اینجا به خلاصه ای از نکاتی که وی در مورد داستان سرایی گفته است می پردازیم:برای بیان یک داستان باید سه عنصر (اختلاف، صحت، مخاطب) را در نظر گرفت که این عناصر در کنار هم باعث موفقیت محتوا می شوند.

سه بخش  اصلی داستان سرایی

متخصصین کسب وکار معتقدند در داستان سرایی، سه بخش اصلی وجود دارند که باعث شکل گیری یک داستان خوب می شوند؛ فارغ از این که شما قصد دارید چه داستانی را روایت کنید، این بخش ها اهمیت بسیار زیادی دارند:

  1. کاراکتر ها:هر داستان حداقل یک کاراکتر دارد و این کاراکتر، مهم ترین بخش برای جلب نظر مخاطبین می باشد. این بخش، پلی است بین راوی داستان و مخاطبین. در صورتی که مخاطب شما بتواند خودش را جای کاراکتر داستان قرار دهد، در این صورت احتمالا مایل خواهند بود در فرایند فراخوان شما (CTA) مشارکت داشته باشند.
  2. تضاد: تضاد نشان می دهد که کاراکتر داستان چطور بر یک چالش، پیروز می شود. تضاد در داستان، باعث می شود که احساسات مخاطب برانگیخته شود و در نتیجه او می تواند تجارب مختلفی را در داستان، به دست بیاورد. زمانی که ما داستان را روایت می کنیم، قدرت ما در پیامی است که می خواهیم به مخاطب منتقل کنیم. در صورتی که هیچ تضادی در داستان شما وجود نداشته باشد، احتمالا به کلی داستانی نخواهد داشت.
  3. نتیجه: هر داستان خوب یک جمع بندی دارد اما همیشه این جمع بندی نباید یک جمع بندی خوب باشد. جمع بندی شما باید به صورت کلی، کلیت داستان را بگوید و زمینه ای حول کاراکتر ها و تضاد ها ایجاد کند و در نهایت، این مخاطبین شما هستند که باید در رابطه با عمل خودشان نسبت به برند شما تصمیم بگیرند.

استوری تلینگ

4 خصیصه‌ی ضروری برای داستان سرایی را بیان می‌کنیم

  • داستان سرایی خوب باعث می‌شود مشتریان برای شما اهمیت قائل شوند

برای اینکه نظر مشتری را به خود جلب کنید تنها ۸/۲۵ ثانیه زمان دارید. بله درست است، امروزه میانگین ظرفیت تمرکز انسان‌ها از ماهی قرمز هم کوتاه تر شده است. بنابراین، شما باید در همین زمان کوتاه به این پرسش‌های مشتری که «این محصول برای من چه ارزشی دارد؟» یا «چرا باید به این محصول اهمیت بدهم؟» را پاسخ بگویید.

اینکه شما چقدر برایشان ارزشمند باشید به پاسخ‌هایی که به این پرسش‌ها می‌دهید بستگی دارد‍.برند شما، خدمات‌‌تان یا محصول تولیدی تان چرا برای مشتریان هدف اهمیت دارد. برای نبرد با این میانگین ظرفیت تمرکز پایین و برای ایجاد محتوایی فوق العاده متقاعد کننده و گیرا باید بر تفاوت‌های خود واقف باشید.

« شما می توانید محتوا را ابه هر روشی در کره زمین در در معرض دید عموم قرار دهید، اما اگر این محتوا مرتبط، متقاعد کننده، متفاوت و جامع نباشد، تاثیری نخواهد داشت.»

  • داستان سرایی خوب اصیل و خلاقانه است

بگذارید مساله را اینطور بیان کنم، بیایید در نظر بگیریم که محصول یا سرویس شما مشابه رقیبتان است. (حالا شاید نه به این شدت) در این حالت، کشف تمایزات اختصاصی تان (نقطه‌ی عطف سازمان ، ویژگی/عملکرد محصول، موقعیت برند و غیره) به شدت اهمیت می یابند.

معمولا متن‌های داستان‌ها در قسمت تاریخچه سازمان مشابه یکدیگر است اما قهرمان داستان است که یک داستان را متفاوت و یکتا می‌کند

تمایزات اختصاصی تان قهرمان داستان‌های شما هستند. آن‌ها هستند که مشکلات مشتریان را حل می نمایند. پس تا می توانید آن‌ها را منحصر به فرد، اختصاصی و قدرتمند ایجاد کنید.

  • داستان سرایی خوب خریدار دارد

فراموش نکنید که هدف بازاریابی محتوایی در نهایت حرکت به سوی عملکردهای سودآور است. داستان سرایی در نظر ما وسیله‌ی تفریح و سرگرمی است، اما در بازاریابی در صورتی که حتی به یک عصب مرتبط با درد مشتری بچسبد اثربخش خواهد بود.

داستان سرایی شما باید به این سوال پاسخ دهد که شما چطور به طور اختصاصی و منحصر به فرد می‌توانید درد مشتری را تسکین دهید.

  • داستان سرایی خوب یک استراتژی، با طراحی خلاقانه و زیباست.

باید ظریف باشد چرا که داستان سرایی در زمینه‌ی بازاریابی محتوایی، واضح و آشکار نیست. بلکه در متن استراتژی بازاریابی محتوایی شما جاسازی شده و با آن یکپارچه شده است و به نحوی طراحی شده است که برای مشتری متقاعد کننده باشد دید کلی در مورد داستان سرایی باعٍث جاودانگی مطلب شما می‌شود.با دید کلی حتی می‌توان استراتژی را ساخت و به خروجی مطلوب دست یافت.

کتاب داستان سرایی سازمان ها

معرفی کتاب داستان سرایی سازمانی: ارزش آفرینی داستان ها در سازمان های عصر دانش

نقل یک داستان، تلاشی برای بازگو نمودن حوادث مهم در قالب یک الگو، برای ایجاد و درک وسیع‌تری از فرایندها و روابط سازمانی است. این فرایند را داستان‌سرایی سازمانی می‌نامند.» کتاب حاضر به موضوع «داستان‌سرایی سازمانی» اختصاص یافته و مطالب آن در پنج فصل تدوین شده است. در دو فصل نخست به ابعاد مختلف داستان و داستان‌سرایی سازمانی پرداخته شده و در فصول سوم و چهارم، کاربردها و حوزه‌های داستان‌سرایی سازمانی معرّفی شده است. فصل پایانی نیز به ارائة رهنمودهایی عملی برای داستان‌سرایی سازمانی اختصاص یافته است.

کتاب “داستان سرایی سازمانی: ارزش آفرینی داستان ها در سازمان های عصر دانش” توسط انتشارات نگاه دانش منتشر گردید. این کتاب توسط دکتر مهدی شامی زنجانی و خانم نرگس فرزانه تالیف شده است. پیشگفتار کتاب، در ادامه این خبر قابل مشاهده می باشد.

دکتر زنجانی

کتاب حاضر در پنج فصل تنظیم شده است. دو فصل نخست کتاب، به ابعاد مختلف داستان و داستان­ سرایی سازمانی می پردازد. فصول سه و چهار کتاب، کاربردها و حوزه­ های داستان­ سرایی سازمانی را معرفی می­ نماید. در این دو فصل، 18 کاربرد و 15 حوزه برای داستان­ سرایی سازمانی پیشنهاد شده است. فصل آخر کتاب نیز به ارائه رهنمودهایی عملی برای داستان­ سرایی سازمانی می­ پردازد. هم­چنین به منظور ایجاد درک و بینش عمیق­ تر از کاربردهای مدیریتی و سازمانی داستان­ سرایی، 68 داستان کوتاه در این کتاب نقل شده است. با وجود آنکه در نگارش این کتاب از 65 منبع علمی، مشتمل بر کتب و مقالات معتبر استفاده شده است؛ زبان کتاب، ساده و ترویجی باشد. هم­چنین تلاش شده که متن کتاب موجز و بدون حواشی زائد نگاشته شود. بنا به اطلاعات در دسترس نویسندگان، کتاب حاضر، نخستین کتابی است که با موضوع داستان­ سرایی سازمانی به زبان فارسی تالیف می­ گردد.

مخاطبان کتاب حاضر را می­توان دو گروه عمده دانست. گروه نخست، رهبران، مدیران و دانشوران سازمان­ها هستند. مطالعه و بهره­ برداری از این کتاب می­ تواند ارزش­های متنوعی برای سازمان­ها همچون “انگیزه ­بخشی و تشویق افراد به کار”، “پرورش رهبران و مدیران آینده”، “بهبود برند سازمان” و “بهبود تعاملات و همکاری­ های اثربخش” ایجاد نماید. گروه دوم مخاطبان کتاب را می­ توان اساتید و دانشجویان کشور در رشته­ های مدیریت دانست. این کتاب می­ تواند در درس­هایی همچون “مدیریت دانش”، “سازمان­های یادگیرنده”، “مهارت­های عمومی مدیریت”، “رهبری سازمانی” و “مدیریت منابع انسانی”، به عنوان منبع تکمیلی درس، مورد استفاده قرار گیرد.کتاب داستان  سرایی سازمانی به نویسندگی مهدی شامی زنجانی منتشر شده توسط انتشارات نگاه دانش در سایت رایا موجود میباشد.

 سخن نهایی در باب داستان سرایی

داستان سرایی در کسب و کار  نیاز به رعایت ظرافت خاصی دارد. شما باید پیام خود را به گوش کاربران برسانید و این را بدانید که کاربران انتخاب زیادی برای گوش کردن یا نکردن به پیام های تبلیغاتی شما دارند. برای همین است که تاکید ما برای این است که تبلیغات شما باید به موثرترین شکل ممکن باشد تا تصویر خوبی از برند شما در ذهن کاربر شکل بگیرد.

 

 

درباره ی shajati s shajati71

shajati s shajati71
دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و سردبیر ماهنامه کردپلاس هم هستم

مطلب پیشنهادی

مرگ نوکیا چرا و چگونه

چه کسی سبب مرگ نوکیا شد؟بازخوانی مفصل پرونده خودکشی یک برند

بازخوانی پرونده مرگ نوکیا مرگ نوکیا این ابر برند دنیای تکنولوژی خبری دهشتناک برای کسب …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات آکادمی نوین موقتا رایگان شد!!! رد کردن