خانه / استارتاپ بوک / سیر تا پیاز لین استارتاپ که باید بدانید+معرفی و بررسی کتاب نو پای ناب اریک ریس
معرفی کتاب نوپای ناب اریک ریس

سیر تا پیاز لین استارتاپ که باید بدانید+معرفی و بررسی کتاب نو پای ناب اریک ریس

نگاهی با دنیای کسب وکارها از دریچه لین استارتاپ

بیشتر استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا شکست می‌خورند. درحالی‌که از بسیاری از این شکست‌ها می‌توان جلوگیری کرد. کتاب لین استارتاپ مسیر و نگرش جدیدی را برای استارتاپ‌ها فراهم کرده‌است که قابلیت سازگاری با دنیا را دارد. با تغییر مسیر و موفقیت استارتاپ‌ها، شرکت‌های جدید تأسیس و محصولات نو و خلاقانه تولید می‌شوند.

لین استارتاپ تفکر موجود در دنیای کسب‌و‌کار امروز را به‌کلی تغییر داده است. در این مقاله به شما خلاصه‌ای از روش‌های لین استارتاپ و رشد و تکامل آن را خواهیم آموخت. از همه مهم‌تر، به شما خواهیم گفت که چگونه با ترکیب روندهای روز کسب‌و‌کارهای مختلف می‌توان یک کارآفرینی جدید ایجاد کرد.

لین استارتاپ تفکر موجود در دنیای کسب‌و‌کار امروز را به‌کلی تغییر داده است. در این مقاله به شما به صورت مفصل از روش‌های لین استارتاپ و رشد و تکامل آن را خواهیم آموخت؛ علواه بر آن در مورد کتاب ارزشمند لین استارت اریک ریس صحبت خواهم کرد و آن را مورد بررسی خواهیم داد.

گذشته و جذب سرمایه در استارت ها

شاید در گذشته‌ی نه‌چندان دور -همین چند سال گذشته منظورمان است- فرقی نمی‌کرد درحال راه‌اندازی شرکتی جدید با یک استارتاپ فناوری باشید یا کسب‌و‌کاری کوچک یا حرکتی جدید در یک شرکت بزرگ، شکست یا موفقیت‌تان تا حد زیادی به شانس بستگی داشت.

طبق چیزی که از دهه‌های گذشته مرسوم بوده، شما برای جذب سرمایه گذار و گسترش کار خود حتما اقدام به نوشتن طرح کسب و کار خود می‌کردید و به‌همراه گروه‌تان آن را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دادید؛ سپس محصولی می‌ساختید و با تلاش فراوان سعی می‌کردید، آن را در بازار بفروشید و در مرحله‌ای از این رویدادهای متوالی، احتمالا دچار رکود و شکست سنگینی می‌شدید.

خب باید بگوییم که در بیشتر مواقع هم شانس با شما یار نیست. در پژوهش جدیدی که مدرسه‌ی کسب‌و‌کار هاروارد انجام داده، نشان می‌دهد که ۷۵% کسب‌و‌کارها شکست می‌خورند. به این رقم دقت کنید

 

متدلین

 

متد لین استارتاپ و اریک ریس

تعریف ساده‌ای از لین استارتاپ بدین شرح است: «سازمانی موقت که برای جست‌وجو و یافتن مدل کسب‌و‌کاری تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر طراحی شده و به‌وجود آمده است.»

اگرچه این روش فقط چند سال است که در دنیا قدمت دارد، مفاهیمی مانند کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) و تغییر جهت استارتاپ (pivoting) به‌سرعت در استارتاپ‌های کل دنیا ریشه دوانده است و مدرسه‌های کسب‌و‌کار، خود را با آموزش چنین مفاهیمی تطبیق داده‌اند.

البته لین استارتاپ هنوز جریانِ غالب نشده است و هنوز باید منتظر تأثیر تمام‌عیار این جریان نوظهور باشیم. جریان لین استارتاپ تقریبا مشابه جریان داده‌های انبوه در ۵ سال گذشته در کشور آمریکاست؛ موضوعی که هنوز به‌طور گسترده‌ای درک نشده است و فقط بعضی از شرکت‌ها آن را به‌کار گرفته‌اند.

متد لین استارتاپ (استارتاپ ناب) در رابطه با توسعه محصول یا کسب و کار در سال ۲۰۰۸ توسط اریک ریس مطرح شد. ریس معتقد است چرخه عمر استارتاپ با ترکیب ارزیابی ایده کسب و کار، انتشار محصول به صورت تکرار شدنی و اعتبارسنجی کوتاه‌تر می‌شود. با استفاده از روش تکرار شدنی می‌توان نیازهای مشتری را بهتر و بیشتر شناسایی کرد و در توسعه محصول به کار گرفت تا احتمال شکست و ریسک بازار به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند.

آنچه در لین استارتاپ به‌کار گرفته می‌شود:

  • بررسی بازار به‌جای برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیق؛
  • بازخورد مشتری به‌جای تصمیم‌گیری‌های شخصی؛
  • روش‌های طراحی چند مرحله‌ای به‌جای روش‌های سنتی طراحی محصول نهایی در اولین قدم.

این رویکرد جدید با تفکر مدرنِ به‌وجودآمده و جایگزین تفکر سنتی و رایج درباره‌ی کارآفرینی شده است.

سرمایه‌گذاران جدید سعی کردند با پیروی از اصولِ «شکست سریع‌تر و یادگیریِ پیوسته»، شانس خود را برای رسیدن به موفقیت افزایش دهند. برخلاف نام این روش که به‌ظاهر فقط برای شروع است، در بلندمدت بازگشت منافع به‌مراتب بهتر و بیشتری برای شرکت‌های بزرگ به‌همراه خواهد داشت که به آن نیز افتخار خواهند کرد.

سه اصل کلیدی در لین استارتاپ

1.روی بوم مدل کسب‌و‌کار بنویس

اول، به‌جای مشارکت در ماه‌های برنامه‌ریزی و تحقیق، کارآفرینان می‌پذیرند که همه‌ی آنها در روز اول، با مجموعه‌ای از فرضیه‌های امتحان‌نشده روبه‌رو هستند و اساسا حدس‌های خوب. بنابراین، به‌جای نوشتن طرح کسب‌و‌کار پیچیده، بنیان‌گذاران فرضیه‌های خود را در چهارچوبی به‌نام بوم مدل کسب و کار خلاصه می‌کنند. این مدل عموما نموداری از چگونگی ایجاد ارزش برای خود سازمان و مشتریان است.

۲. «از شرکت خارج شو»

دوم، لین استارتاپ از رویکرد «از شرکت خارج شو» استفاده می‌کند که برنامه‌ای برای گرفتن بازخورد از مشتریان و توسعه‌ی آن نام گرفته تا استارتاپ‌ها فرضیه‌های خود را آزمایش کنند. افراد از شرکت خود بیرون می‌آیند و از مشتریان بالقوه، خریدارها و شرکای تجاری درمورد همه‌ی جوانب مدل کسب‌و‌کار خود بازخورد می‌گیرند؛ ازجمله درباره‌ی ویژگی‌های محصول، شیوه قیمت گذاری، کانال‌های توزیع و استراتژی‌های خرید مقرون‌به‌صرفه‌ی مشتری از آنها می‌پرسند.

۳. سریعا با نیاز مشتری خود را تطبیق بده

سوم، لین استارتاپ، چیزی به‌نام توسعه‌ی چابک (agile development) ) را در خود جای داده است که ابتدا در صنعت تولید نرم‌افزار به‌وجود آمده است. توسعه‌ی چابک با توسعه‌ی مشتریان دست‌به‌دست می‌شود و برخلاف چرخه‌های معمول سالیانه‌ی توسعه‌ی محصول که پیش‌بینی دانش مشکلات مربوط به مشتریان و نیازهای محصول را دارند، توسعه روزافزون زمان و منابع هدررفته را از طریق تکرار و تدریج توسعه‌ی محصول کاهش می‌دهد. این فرایند ایجاد حداقلی محصولات پذیرفتنی را برای آزمون شروع می‌کند.

وقتی جورج هر و  لی ردن شرکت استارتاپی Blue River Technology خود را تأسیس کردند، طرحی برای تولید ربات چمن‌زنی برای فضاهای تجاری داشتند. آنها پس از صحبت‌ با بیش از ۱۰۰ مشتری از شرکت‌های دارای زمین‌های گلف در ۱۰ هفته متوجه شدند، ربات آنها کاربرد زیادی برای چمن‌زنی در زمین‌های گلف ندارد و باوجود اینکه دستگاه آنها مخصوص این کار طراحی شده بود، به‌اندازه‌ی کافی مناسب نیست. پس از آن با دسته‌ی جدیدی از مشتریان یعنی کشاورزان صحبت کردند و سریعا متوجه تقاضای زیادی برای راه‌حل ازبین‌بردن خودکار علف‌های هرز بدون مواد شیمیایی شدند. پر کردن خلأ موجود به تمرکز روی محصول جدید تبدیل شد و طی ۱۰ هفته، شرکت آنها یک نمونه‌ی اولیه ساخت و آزمایش کرد. نه ماه پس از آن برای استارتاپ آنها بیش از ۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شد. شرکت انتظار داشت که نسخه‌ی تجاری محصول آنها فقط ۹ ماه پس از آن آماده شود

متدولوژی لین استارتاپ: ساختن– سنجش – یادگیری

 

کارآفرینانی که در حال مطالعه متدولوژی لین استارتاپ هستند می بایست در مورد همه چیز سؤال بپرسند؛ از ایده اولیه گرفته تا تصیمات طراحی و یا هر ویژگی ای که به اضافه کردن آن فکر می کنند.

ریس معتقد است برای پیروی از این پروسه باید کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) را ابتدا برای گروه محدودی از مشتریان آزمایشی عرضه کرده و از بازخورد آنان برای اعمال بهبودی های احتمالی استفاده کنیم.

مثال خوبی از MVP که می توانیم آن را در فلسفه لین استارتاپ جای دهیم، ایجاد یک سایت آزمایشی (Smoke Test Site) است که به کمک آن می توانیم میزان علاقه به محصول یا سرویس خود را مشاهده کرده و در عین حال برای ورود به بازار هم آمادگی داشته باشیم. منظور سایتی است که فقط ظاهر آن طراحی شده و هیچ کدی برای بخش بک اند آن نوشته نشده است و در واقع کاربردی ندارد. هدف اصلی از ایجاد این سایت بررسی میزان تمایل مردم به خرید است.

ریسک تولید MVP بسیار پائین است اما بازخوردهایی که از گروه مشتریان آزمایشی اولیه دریافت می شود به کارآفرینان کمک می کند تا بفهمند چه مواردی بهترین عملکرد را داشته و چه مواردی عملکرد خوبی نداشته اند و چه مسیری را باید در ادامه در پیش بگیرند.

ایده کلی این است که بنیانگذاران استارتاپ ها هم باید از این مدل پیروی کنند؛ ریس نام این مدل را “تولید سنجس یادگیری گذاشته است و معتقد است باید با تکرار آن MVP را در نهایت به تجارتی با دوام تبدیل کرد. در برخی اوقات بازخورد دریافتی سبب چرخش (Pivot) بنیانگذار از یک ایده به ایده دیگر، بازار یا بازار گوشه ای (Niche) دیگر خواهد شد تا او بتواند به محصول مناسب تری برسد.

اگر بخواهیم از ایده ای که دارای نوآوری است استفاده کنیم باید ریسک بزرگی را بپذیریم، ولی می توان به کمک مدیریت کردن کانسپت های جدید کیفیت و اعتبار خروجی ها را به طور چشمگیری افزایش داد. ایجاد ایده های ساختاریافته و یافتن روش هایی خلاقانه برای آزمایش کردن آنها لازمه لین استارتاپ است. در اینصورت حتی اگر منابع محدودی هم در اختیار داشته باشیم می توانیم کارهایی نوآورانه انجام دهیم.

ساختن – سنجش – یادگیری پروسه ای تماماً وابسته به تحقیق است و از لحاظ روحی فرد را خسته می کند، چون نه تنها باید محصول نیمه تمام را به معرض نمایش عموم بگذارد بلکه باید بازخوردها را دریافت کرده و آنها را در تولید محصول نهایی لحاظ کند. اگر متدولوژی لین استارتاپ به درستی به کار گرفته شود، در نهایت منجر به تأسیس شرکتی خواهد شد که نیازهای مشتری را رفع می کند، بادوام است و ارزش خود را نزد سرمایه گذران تثبیت می کند. آقای ریس Dropbox را بزرگترین سرویسی می داند که از متدولوژی او برای موفقیت استفاده کرده و اکنون به جایگاهی دست نیافتنی رسیده است.

 

روش لین اریک ریس

چرا ساختن سنجش یادگیری استراتژی آزمون و خطا نیست؟

هدف این استراتژی تولید محصول نهایی برای ارسال به مشتری و حتی ساخت نمونه اولیه (Prototype) نیست؛ بلکه هدف آن به حداکثر رساندن یادگیری از طریق مهندسی افزایشی و مداوم است. (یادگیری در مورد ویژگی های محصول، نیازهای مشتری، قیمت گذاری صحیح و کانال های توزیع و عرضه از این قبیل یادگیری های هستند.) در قسمت “تولید”، کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) ساخته می شود. درک این نکته حیاتی است که منظور از MVP محصولی با قابلیت های کمتر نیست، بلکه ساده ترین چیزی است که می توانیم به مشتری نشان داده و به کمک آن بیشترین بازخوردها را در مدت زمان محدودی دریافت کنیم.

در زیر استراتژی ساختن– سنجش – یادگیری به صورت نمودار درآمده و در درک بهتر هدف اصلی فاز تولید، که همانا آزمایش ایده است و نه تولید کورکورانه محصول، به ما کمک می کند:

این یادگیری بر ایده های بعدی ما اثر خواهد گذاشت. همانطور که می بینید هدف ساختن– سنجش – یادگیری فقط تولید نیست، بلکه هدف ساخت چیزی است که ایده ی اولیه را اعتبار سنجی کند.

تمرکز بر اعتبارسنجی و آزمایش ایده هدفمند بودن استراتژی تولید – سنجش – یادگیری را ثابت کرده و نشان می دهد بر آزمون و خطا متکی نیست. نکته مهم در استراتژی ساختن – سنجش – یادگیری این است که استارتاپ ها و کمپانی های موجود معمولاً با ایده کار خود را آغاز نکرده و با فرضیه (Hypothesis) کار خود را شروع می کنند.

معرفی کتاب نو پای ناب اریک ریس

کتاب نوپای ناب اریک ریس

کتاب استارتاپ ناب اثر اریک ریس یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تمام مفاهیم مهم استارتاپی را به زبانی ساده توضیح داده و با رویکردی نو، ذهنیت ما را برای کارآفرین شدن آماده کرده است. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز بوده و بیش از یک میلیون نسخه از آن فروش رفته و به ۲۸ زبان ترجمه شده است.

کتاب استارتاپ ناب (the lean startup) را به جرات می‌توان یک کتاب مقدس و مرجع در بین استارتاپ‌ها و کارآفرینان دانست. در اغلب داستان‌های مربوط به استارتاپ‌های موفق، چند مؤسس فوق‌العاده به طور اتفاقی به یک ایدهٔ انقلابی دست یافته و از تکنولوژی‌های نوآورانه استفاده کرده‌اند.

در ابتدا ایدهٔ آن‌ها احمقانه به نظر می‌رسیده اما خیلی سریع رشد کردند و قابلیت‌های خود را نشان دادند. موسسان سرمایهٔ بسیار زیادی جذب و یک تیم بسیار متبحر ایجاد کرده‌اند و در نهایت جهان را تغییر داده‌اند.

اما این داستان یک افسانهٔ بزرگ است که با انتخاب گزینشی و پس از وقوع روایت شده است. اما واقعیت این است که بیشتر استارتاپ‌ها با وجود ایده‌های عالی و تلاش زیاد ناکام می‌مانند. علاوه بر این، داستان‌های مربوط به موفقیت استارتاپ‌ها معمولا از بیان جزئیات خسته‌ کنندهٔ مربوط به اجرای کار صرف نظر می‌کنند در حالی‌ که اجرا مهم‌ترین بخش در موفقیت یک استارتاپ است.

کارآفرینان تمایل دارند که مدیریت و کارهای اجرایی را همچون شرکت‌های بزرگ به شکلی بروکراتیک انجام دهند نه مانند استارتاپ‌های خلاقانه و چابک، اما در واقعیت استارتاپ‌های موفق به طور سیستماتیک نوآوری را مدیریت می‌کنند و استارتاپ‌ها ضعیف وقت، پول و تلاش‌شان را هدر می‌دهند.

درباره‌ی نویسنده

 

اریک ریس کیست

 

اریک ریس، نویسنده‌ی کتاب لین استارتاپ و کارآفرینی قدرتمند است که نگاه متفاوتی را نسبت به استارتاپ‌ها در تضاد با کسب‌وکار سنتی ایجاد کرد و این نگاه و روش متفاوت را تحت عنوان لین استارتاپ نام‌گذاری کرد. او در وبلاگ شخصی خودش درباره‌ی درس‌هایی که در فضای استارتاپ و کارآفرینی آموخته است، می‌نویسد. ریس معتقد است بهترین ابزار رشد و موفقیت در حوزه‌ی کارآفرینی یادگیری و تجربه است. آخرین کنفرانسی که با عنوان لین استارتاپ برگزار کرد در ماه اکتبر ۲۰۱۸ بود که در یک پست مفصل در وبلاگش درباره‌ی این کنفرانس نوشته‌است. می‌توانید آن مطلب را در این لینک بخوانید.

او در این کنفرانس می‌گوید که قصد دارد فضایی را نه‌تنها برای یادگیری موفقیت‌ها بلکه یادگیری مراحل از دست رفته و اشتباهاتی که در طول استارتاپ بر آن‌ها غلبه کرده‌است، فراهم کند. چرا که معتقد است باید تمام اتفاقات و مراحلی که در یک استارتاپ تجربه می‌شود، به‌خوبی فراگرفته‌ شود تا از شکست‌های بعدی جلوگیری کند.

اریک ریس (Eric Ries) در کتاب استارتاپ ناب کسب‌وکارهای سنتی را به چالش کشیده و از لزوم ایجاد چابکی و سریع بودن در کسب‌وکارها صحبت می‌کند. او کارآفرین، استاد دانشگاه و یک نویسنده موفق است و خالق روش لین استارتاپ است که طی چندین سال روی آن تحقیق و بررسی می‌کرد.

در دنیای امروز استارتاپ‌ها نقش مهم و پررنگی را در فضای کسب‌وکار به‌عهده گرفته‌اند. هر بار هم بهترین ایده‌ها و شغل‌های جدید از دل همین استارتاپ‌ها بیرون می‌آید. چقدر خوب است اگر تیم‌های استارتاپی دانش و توان خود را به‌حدی بالا ببرند که کمتر به شکست دچار و به نتیجه نزدیک‌تر شوند. این کتاب می‌تواند یکی از بهترین مراجع درباره‌ی یادگیری روش لین استارتاپ باشد.

تلاش می کنیم در آکادمی پلاس  بیشتر به مدل لین استارتاپ می پردازیم و مثال های کاربردی را از این مدل ارائه مورد بررسی قرار دهیم.

درباره ی boshramohajer mohajer boshramohajer

boshramohajer mohajer boshramohajer
کارشناس ارشد گردشگری دارم رئیس هیئت مدیره شرکت چالیک هستم و همبنیانگذار استارتاپ نوین توریسم این روزها به کسب وکارهای حوزه گردشگری مشاوره می دهم

مطلب پیشنهادی

بازاریابی مسل چهارم کاتر +معرفی کتاب

ورود به عصر نوین بازاریابی با معرفی کتاب نسل چهارم بازاریابی کاتلر

جنبش جدید نسل چهارم بازاریابی کتاب نسل چهارم بازاریابی تازه ترین کتاب ترجمه شده فلیپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *