خانه / دانشنامه استارتاپی / سیر تا پیاز کراودفاندینگ از تعاریف تا نمونه های عملی اجرا شده
کراودفاندینگ چیست

سیر تا پیاز کراودفاندینگ از تعاریف تا نمونه های عملی اجرا شده

کراودفاندینگ روش نوین تامین مالی

کراودفاندینگ یکی بهترین روش های تامین مالی برای استارتاپ ها و مخصوصا اکوسیستم استارتاپی کردستان است به همین خاطر در رسانه تخصصی کردپلاس به صورت مبسوط به آن پرداخته ایم.

یکی از چالش‌های اساسی جامعه‌ی استارتاپی، تامین سرمایه است. عموما استارتاپ‌ها نمی‌توانند از شیوه‌های رایج تامین مالی نظیر گرفتن وام از بانک‌ها استفاده کنند؛ چرا که نمی‌توانند مدارک رسمی مدنظر نهادهای مالی را تامین کنند. با توجه به این موضوع می‌بایست به دنبال راه‌های دیگری برای جذب سرمایه باشند. عدم وجود اطلاعات تاریخی برای بررسی عملکرد نیز دلیل دیگری است که تصمیم برای سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای نوپا را سخت می‌کند. انتظار می‌رود در این شرایط، سرمایه‌گذاران خطرپذیر که عموما روی کسب و کارهای نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند، تامین سرمایه را تسهیل کنند؛ اما شاهد این هستیم که به سبب ریسک کمتر و امکان ارزش‌گذاری دقیق‌تر، استراتژی‌هایشان را بر سرمایه‌گذاری روی شرکت‌هایی که مراحل اولیه را پشت سر گذاشته‌ اند، متمرکز کرده‌ اند.

تامین مالی جمعی

جذب سرمایه مردمی یا Crowdfunding از دو واژهٔ crowd به معنای انبوه مردم و funding به معنای تأمین سرمایه تشکیل شده است. جذب سرمایه مردمی درواقع کمپینی جهت دریافت حمایت مالی افراد مختلف جامعه از یک پروژه از طریق پرداخت بخشی از سرمایهٔ موردنیاز برای اجرای آن پروژه است.

درواقع می‌توان کراودفاندینگ را یک روش اینترنتی برای تأمین سرمایه مالی معرفی کرد که به کسب‌وکارها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا از طریق کمک‌های بلاعوض یا سرمایه‌گذاری اشخاص متعدد بتوانند ایده‌هایشان را عملی سازند. درنتیجه می‌توانیم بگوییم که کراودفاندینگ از سه بخش عمده «کارآفرینان»، «سرمایه‌گذاران» و «وب‌سایت‌های کراودفاندینگ» که واسطه میان کارآفرینان و سرمایه‌گذاران هستند تشکیل می‌شود.  در این ویدئو به زبان انگلیسی توضیح داده که فرایند به چه شکل است:

کراود فاندینگ در واقع به منظور حمایت مالی از هنرمندان، کارآفرینان، صاحبان ایده و استارتاپ ها به وجود آمده است. میتوان کراودفاندینگ را یکی از راه های نجات صنعت، تکنولوژی و هنر یک جامعه دانست. در یک پروژه ی کراودفاندیگ، فرد کارآفرین یا هنرمند، کمپین خود را ایجاد کرده و مردم از طریق حمایت های مالی خود (حتی به مقادیر بسیار اندک) سرمایه ی مورد نیاز وی را فراهم کرده و او را از فرایند بسیار دشوار جذب سرمایه از مراکز دولتی و یا خصوصی بی نیاز می کنند. به همین دلیل فرد کارآفرین یا هنرمند می تواند با خیالی آسوده تر و با تمرکزی بیشتر بر روی پروژه ی خود کار کند.نکته ی مهمی که نباید از آن بگذریم این است که در یک پروژه ی کراودفاندینگ فرد حمایت کننده نیز می تواند از مزایای ویژه ای برخوردار شود. اولین و مهمترین ارزشی که کراودفاندینگ ایجاد می کند این است که با هزینه ای کم می توان کمک بزرگی به چرخه ی اقتصادی، هنر و صنعت کشور کرد. از طرفی در برخی از پروژه ها، فرد صاحب کمپین امکانات ویژه ای را برای حامیان خود در نظر می گیرد. به عنوان مثال به آنها تعهد می دهد که بعد از تولید یک محصول خاص، آن را با قیمتی پایین تر و یا با شرایطی ویژه در اختیار حامیان مالی خود قرار دهد.

کراوردفاندینگ

مدل‌های مختلف کراودفاندینگ

به‌طورکلی در دنیا چهار مدل مختلف برای پیشبرد پروژه‌های کراودفاندینگ رایج است؛ یا این فعالیت یک فعالیت خیریه و عام‌المنفعه است که افراد به دلیل رضایت قلبی‌شان، دوست دارند آن کار انجام شود و به همین خاطر در آن فعالیت شرکت می‌کنند که به این مدل «اهدا یا خیریه» می‌گویند و دقت داشته باشید که کراودفاندینگ خیریه نیست بلکه خیریه یک مدل از کراودفاندینگ است.

در ایران سازمان‌ها و یا مؤسساتی که بیشتر در جذب سرمایه مردمی خیرخواهانه فعالیت کرده‌اند، موفق بودند که این نشان می‌دهد خیریه‌ها توانسته‌اند اطمینان مردم را به‌خوبی جذب کنند و در سایر زمینه‌ها هنوز به این اندازه اعتماد و باور ایجاد نشده است.

مدل بعدی این است که افراد در ازای مشارکت و حمایت مالی از یک پروژه کراودفاندینگ، پاداشی دریافت می‌کنند که به این مدل «پاداش» می‌گویند. معمولا این پاداش‌ها جنبه مالی ندارند و صرفا جنبه ارزشی یا معنوی دارند؛ مثلا اهدای یک لوح تقدیر یا حتی داشتن این شانس که بعد ارائه محصول موردنظر به بازار، جزو اولین نفراتی باشند که امکان خرید آن محصول را دارند یا حتی با یک تخفیف ویژه امکان خرید آن را خواهند داشت.

مدل سوم، مدل «وام» است که اصطلاحاً به آن Lending می‌گویند. در اینجا معمولا با شبکه‌های اجتماعی از افراد مواجه هستیم که به شکل زنجیره‌وار به یکدیگر وصل هستند و اغلب ورود افراد به این شبکه‌ها با معرفی توسط یکی از افراد حاضر در شبکه انجام می‌شود که در این شبکه‌ها افراد با درصدهایی خیلی پایین و یا حتی نزدیک به صفر مبالغی را برای انجام کاری وام میگیرند و سپس طی فرایندی این بالغ را برمی‌گرداند و اغلب چون افراد توسط یک معرف دیگر معرفی‌شده‌اند تقریبا ریسک عدم بازگشت منابع نزدیک به صفر است.

مدل آخر کراودفاندینگ هم مبتنی بر «سهام» است و از نانمش قابل حدس است که افراد به ازای مبلغی که در یک پروژه کمک مالی میکنند طی یک سازوکاری در صورت موفقیت آن پروژه در آن سهم خواهند داشت و یا تعدادی از محصولاتش را به‌طور رایگان خواهند داشت.

ویژگی‌های کراودفاندینگ

از ویژگی‌های کراودفاندینگ از بین بردن واسطه‌ها و ایجاد رابطه بین مجری یک فعالیت با افراد علاقه‌مندند به مشارکت در آن فعالیت است درواقع به دلیل از بین رفتن چندین واسطه است که کراودفاندینگ یکی از موفق‌ترین نمونه‌های اقتصاد مشارکتی در دنیا حساب می‌شود. از همه مهم‌تر ویژگی شفافیت کراودفاندینگ است که این شفافیت با آنلاین بودن همه چیز ایجاد می‌شود. ویژگی منحصربه‌فرد دیگر کراودفاندینگ این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از میان تمام پروژه‌های تعریف شده، طرح موردنظر خودشان را انتخاب کنند و برای تأمین مالی آن پروژه اقدام کنند ولی آنچه مسلم است این است که در صورت عدم موفقیت یا شکست هر پروژه‌ای، حامیان مالی نمیتوانند هیچ ادعایی داشته باشند. با این حال، هر پروژه‌ای که برای تأمین مالی شدن عمومی می‌شود اغلب از مجموعه فیلترهایی گذشته است که این ریسک‌ها را به حداقل میرساند.

چه کاربردهایی دارد؟

تأمین مالی جمعی برای اهداف متنوعی نظیر درمان بیماری تا چاپ کتاب، حمایت مالی هنرمندان تا طرفداران کمپین‌های انتخاباتی و تأمین سرمایه لازم برای راه اندازی یک کسب و کار نوپا یا کسب و کار کوچک کاربرد دارد.

کراودفاندینگ به‌عنوان یک روش آلترناتیو برای تأمین سرمایه‌ی اولیه‌ی استارتاپ، در جهت عکس روش‌های سنتی جذب سرمایه عمل می‌کند. حالا به‌جای اینکه یک کارآفرین طرح کسب‌وکار خود را به مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاران ارائه دهد و بکوشد که نظر موافق آنان را جلب کند، ایده‌ی خود را در یکی از پلتفرم‌های کراودفاندینگ معرفی می‌کند. پلتفرم‌های کراودفاندینگ این فرصت را برای همه‌ی مردم فراهم می‌کنند که در صورت علاقه به یک ایده‌ی کسب‌وکار، روی آن سرمایه‌گذاری کنند (با هر سایزی) و در رشد و پیشرفت آن سهیم شوند.

راه های کراودفاندینگ

ایده‌ی اولیه‌ی تأمین مالی به روش جمع سپاری، به سال ۱۹۹۷ برمی‌گرددِ یعنی زمانی که یک گروه راک بریتانیایی  با استفاده از کمک‌های دریافتی آنلاین موفق شد تور کنسرت‌های خود را شروع کند. تا سال ۲۰۰۹، کراودفاندینگ به جریان قدرتمندتر و مؤثرتری تبدیل‌ شده بود، به‌طوری‌که مجموع سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده از این راه به بیش از ۵۳۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش Massolution، در سال ۲۰۱۵ حجم سرمایه‌ی جمع‌آوری‌شده از کراودفاندینگ به ۳۴ میلیارد دلار رسیده بود.

ساعت هوشمند Pebble 

یکی از موفقیت‌های بزرگ یک وب سایت کراودفاندینگ ، جذب سرمایه برای تولید ساعت هوشمند بود که توانست در حدود سی‌وهفت روز به سرمایه‌ای بیش از 10 میلیون دلار برسد.

کنسول بازی اویا

این کنسول بازی که با نام اویا شناخته می‌شود، توانست از طریق وب سایت کیک استارتر در طی حدود سی روز به سرمایه‌ای بالغ بر 8.5 میلیون دلار برسد. اویا پس از گذشت 10 ماه از کسب سرمایه، محصول خود را به بازار عرضه کرد.

پروژه کولست کولر

این پروژه نیز از پروژه‌هایی است که از روش کراودفاندینگ استفاده کرده و توانسته بیشترین بهره را ببرد. هدف این بود که 50 هزار دلار جمع آوری شود اما این پروژه حدود 13 میلیون دلار جمع آوری کرد. نکته حائز اهمیت این است که تقریبا تمام پروژه‌ها مبلغی بیش از نیاز خود جذب کردند.

استارتاپ کاردو

اسنپ، ولی برای عکاسی. با کادرو هر کسی میتواند یک عکاس حرفه ای داشته باشد، از تولد ۶۰ سالگی مادر بزرگ گرفته تا دومین سالگرد ازدواج.  ، این استارتاپ توانست مبلیغ 170 میلیون تومان را از طریق یکی از پلت فرم های تامین مالی جمعی به دست بیاورد.

اپلیکیشن لک لک

لک‌لک یک شبکه اجتماعی مخصوص مادران و بارداران است تا دغدغه‌هایشان را در یک فضای امن زنانه مطرح کنند و از راهنمایی سایر مادران یا پزشکان بهره‌مند شوند این استارتاپ به وسیله سامانه تامین مالی جمعی کارن کراد موفق شد در ازای 25 درصد از سهام خود مبلغ 900 میلیون تومان جذب کند.

ویدی وود

ویدی وود اولین پلتفرم تولید آنلاین محتوای ویدیویی انیمیشن و موشن گرافیک است. این استارتاپ توانست به سیله تامین مالی جمعی مبلیغ 50 میلیون تومان تامین سرمایه کند،سرمایه مذکور توسط دو سرمایه گذار تامین شد.

آسان بسان

استارتاپ آسان به سان واقع در کرمانشاه استارتاپی است که فروش و ارسال کالای تند مصرف یا به اصطلاح سوپرمارکتی با قیمت رقابتی به دست مصرف کننده را انجام می دهد این استارتاپ توانست به وسیله تامین مالی جمعی مبلیغ 100 میلیون تومان در ازای 10 درصد سهام را به دست اورد.

سیرتا پیاز کراودفاندینگ

نتیجه گیری نهایی

کراودفاندینگ یا تامین مالی جمعی یکی از نوین ترین روش های تامین مالی کسب وکارهاست که در روش های مختلف قابلیت پیاده سازی را دارد و این برای اکوسیستم هایی که می خواهند با کمترین وجه ممکن فعالیت اقتصادی خود  را شروع کنند امکان پذیر است.

درباره ی admin

admin
کردپلاس رسانه ای تخصصی در حوزه استارتاپ و کارافرینی است که تلاش می کند اکوسیستم استارتاپی کردستان را بهتر معرفی کند.

مطلب پیشنهادی

کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP

MVP یا کمینه محصول پذیرفتنی؛از روش ساخت و مزایا تا مثال

یکی از مهم‌ترین مفاهیم مطرح شده در حوزه‌ی کارآفرینی، MVP یا Minimum Viable Product است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *