خانه / دانشنامه استارتاپی / چرا صنعت گردشگری به استارتاپ گردشگری نیازمند است.
معرفی استارتاپ گردشگری

چرا صنعت گردشگری به استارتاپ گردشگری نیازمند است.

استارتاپ گردشگری و صنعت آن

صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین رهیافت های اقتصاد ایران در نظام نوین اقتصاد جهانی اهمیت ویژه ای دارد و کشورها تلاش می کنند با توانمند سازی این صنعت به رشد اقتصادی خود کمک کنند.

آمارها نشان می دهد صنعت گردشگری در آینده به عنوان یکی از مهم ترین اولویت های کشورهای جهان برای توسعه اقتصادی محسوب می شود. و برنامه های بلند مدتی برای توسعه پایدار آن دارند.از سوی دیگر امسال  سازمان جهانی گردشگری با نام گذاری سال گردشگری به نام تحول دیجیتال و گردشگری رسما اعلام کرد که صنعت گردشگری باید به مباحث دیجیتال اهمیت بدهد و با ورود به آن از پتانسیل آن استفاده کنند. که در این بین استارتاپ گردشگری مصداق بارز آن هستند.

بنا برگزارش های منتشر شده از مراکز تحقیقاتی صنعت گردشگری جزو چهار صنعت کلیدی جهان است که بیش از 31درصد آن در سطح زبدگی دیجیتال قرار دارد که نشان از آن دارد که صنعت گردشگری به میل شدیدی به سمت دیجیتالی شدن دارد.

گردشگری دیجیتال

 

اما در این میان صنعت گردشگری ما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و مشکلات و معضلات فراونی سد راه دیجیتالی شدن صنعت گردشگری ما قرار داد که اگر بخواهم به صورت تیتر وار به این مشکلات اشاره کنم از دید بنده موارد ذیل مهم ترین علل آن است:

  • صنعت گردشگری ما به شدت به بخش دولتی آلود شده و جریان های فکر دولتی بخش خصوصی را مسموم و کرخت کرده است.
  • نیروی آموزش دیده و مهارت محور و زبده دیجیتال در حوزه های مربوط به تحول دیجیتال کم و عملا شناخت کمی از صنعت گردشگری دارند.
  • فرهنگ سازمانی عامل حیاتی در پیاده سازی مفاهیم تحول دیجیتال دارد و کسب وکارهای سنتی به دلیل عدم ناتوانی در تدوین فرهنگ سازمانی دیجیتال پیاده سازی تحول دیجیتال سخت و هزینه بر شده و نیروی انسانی در مقابل آن مقاومت نشان می دهد.
  • ساختار کسب وکارهای سنتی صنعت گردشگری ما سست و نا آگاه به دنیای دیجیتال هستند. و به دلیل عواملی مهمی چون هزینه بر بودن آن،نبود استراتژی و رهبری مناسب برای پیاده سازی آن عملا به سختی می توانند از ان استفاده کنند.

اما با وجود معضلات اشاره شده نمی توان از مزایای تحول دیجیتال دست کشید،بنده در میکرو کتابم که در وب سایت نوین توریسم منتشر کردم در همان صفحه اول میکرو کتاب عنوان کردم:

تحول دیجیتال دنیا را فرا خواهد گرفت هوشمندی و بقا از آن کسب وکارهایی است که هوشمندانه با روندها و جریانات آینده نگرانه همراه شوند.

 

استارتاپ گردشگری

 

پس راه چاره چیست؟

استارتاپ های گردشگری به عنوان انقلابیون صنعت گردشگری می توانند در این زمینه پرچمدار و پیش قراول اصلی رشد و توسعه تحول دیجیتال در صنعت گردشگری باشند و  ضعف کسب وکارهای سنتی و سازمان های کرخت دولتی حوزه گردشگری را جبران کرده و به مثابه بازوی اجرایی و محرک پیشبرنده موجب تقویت صنعت گردشگری شوند.

استارتاپ های  حوزه گردشگری می توانند حوزه های عمیق و کاربردی را که کسب وکارهای سنتی و سازمان های دولتی و نیمه دولتی صنعت گردشگری نمی توانند به آن ورود کنند را تحت تاثیر خود قرار دهند علاوه بر آن به دلیل انعطاف و چابکی که استارتاپ ها دارند به صورت مویرگی و لایه به همه کسب وکارهای این حوزه کمک می کنند و به انحصار کسب وکار خاصی در نمی آیند.

صنعت گردشگری کشور در حال حاضر در حوزه های فروش تور،رزرو مکان اقامت، فروش بلیت و…. قدم های بزرگی برداشته و توانسته تاثیرات مثبت و عمیقی بر جای بگذارد برای مثال علی بابا،چاباما؛اتاقک و…. نمونه های موفق این حوزه هستند.

در بخش گردشگری سلامت هم در کشور قدم های خوب و موثری بر داشته شده است و به توسعه این بخش کمک بزرگی کرده،استارتاپ آریامدتور نمونه خوب و مناسبی در این زمینه است.

در بخش تجربه محوری و ارتباط با گردشگری روستایی هم فعالین اکوسیستم استارتاپی اقدامات اولیه را خوب ومحکم برداشته اند و با تکیه بر اهمیت تجربه در گردشگری نوین و قدرت گردشگری روستایی در خلق تجربه مناسب استارتاپ های خوبی در این حوزه قدم برداشته اند که در این میان استارتاپ جاده خاکی توانسته خمب عمل کند و با تمرکز بر سیستان و بلوچستان،گلستان و کردستان از پتانسیل های این استان ها برای شروع کار خود استفاده کرده است.

گردشگری دیجیتال

در حوزه مدیریت اوقات فراغت،که در در حوزه گردشگری اهمیت بالایی دارد و استارتاپ هایی مانند میتو که نمونه آن در خارج استارتاپ موفق میتاپ است تلاش می کند با مدیریت هدفمند اوقات فراغت جا در پای نمونه موفق خارجی خود بگذارد.این اپلیکیشن می تواند در حوزه گردشگری شهری تاثیر موثر و قدرتمندی بگذارد و رشد قابل توجهی پیدا کند.

در بخش آموزش هم که به آن کمتر توجه شده استارتاپ نوین توریسم تلاش می کند با تولید محتوای متنی (میکروکتاب) و ویدئوهای آموزشی مهارت فعالین و متخصصین حوزه گردشگری را افزایش دهد و فرصت رشد را در آن ها قرار دهد.

در حوزه صنایع دستی هم که به نوعی اهمیت حیاتی در صنعت گردشگری دارد فروشگاه های اینترنتی متعددی همانند چونک،باسلام و… تواسته به توسعه و افزایش درآمد صنعتکاران کمک کند.

این استارتاپ ها تلاش موثری برای توسعه گردشگری دیجیتال هستند و با توسعه آن مزایا و پتانسیل گردشگری می تواند به توسعه اقتصادی کمک کند.

اما باید دانست ما هنوز از اینترنت اشیا،هوش مصنوعی،یادگیری ماشین و ارزهای دیجیتال به خوبی در صنعت گردشگری استفاده نکرده ایم در حالی که موارد ذکر شده به توسعه صنعت گردشگری یه صورت تصاعدی می تواند کمک شایانی کنند.

 

معرفی استارتاپ های گردشگری

 

کوتاه سخن این که گردشگری بدون دنیای دیجیتال و ابزارهای آن در سالی که سال تحول دیجیتال است رشد نمی کند و در این میان استارتاپ ها به مراتب بهتر،سریعتر،قوی تر و هوشمندانه تر می توانند به کمک کسب وکارها و سازان های کرخت و سنتی گردشگری بیایند و با خلق ارزش پیشنهادی مناسب موجب توسعه این صنعت شوند.

درباره ی admin

admin
کردپلاس رسانه ای تخصصی در حوزه استارتاپ و کارافرینی است که تلاش می کند اکوسیستم استارتاپی کردستان را بهتر معرفی کند.

مطلب پیشنهادی

مرگ نوکیا چرا و چگونه

چه کسی سبب مرگ نوکیا شد؟بازخوانی مفصل پرونده خودکشی یک برند

بازخوانی پرونده مرگ نوکیا مرگ نوکیا این ابر برند دنیای تکنولوژی خبری دهشتناک برای کسب …

2 دیدگاه

  1. Avatar

    از اونجایی که گردشگری یک صنعت نوپا است که بیشتر مردم درک درستی از آن ندارند، استارتاپ هایی که در این زمینه فعالیت میکنند میتوانند در شناساندن هرچه بهتر این صنعت به مردم کمک کنند. این استارتاپ ها اگر از افراد متخصص در این رشته برای پیشبرد اهداف گردشگری تلاش کنند قطعا این دیدگاه که الان مردم نسبت به گردشگری دارند که صرفا سفر رفتن و خوش گذراندن است، از بین میرود و دیگران به این نتیجه میرسند که گردشگری نوعی سفر است با مسولیتی در قبال مردم محلی، طبیعت شهر یا روستای مقصد که با توجه به معنی گردشگری پایدار باید از آنها برای استفاده فعلی بهره برد و آنهارا برای نسل های آینده نیز همچنان برجای گذاشت.

  2. Avatar

    خيلي روستاهاي بكري وجود دارند در دور افتاده ترين نقطه هاي ايران كه نياز به معرفي و ديده شدن دارند و اپليكيشن هايي براي معرفي نياز است كه گردشگران با استفاده از آن بتوانند مكان را بشناسند و دسترسي پيدا كنند و اقتصاد مردمان منطقه نيز از اين طريق افزايش پيدا كند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات آکادمی نوین موقتا رایگان شد!!! رد کردن