خانه / استارتاپ بوک / معرفی سه کتاب در باب تحول دیجیتال؛تحول نوین در ایران
تحول دیجیتال

معرفی سه کتاب در باب تحول دیجیتال؛تحول نوین در ایران

تحول دیجیتال مزیت رقابتی است.

چرا شرکت های برتر دنیا در فرآیند دیجیتالی شدن خود، رویکرد بالا به پایین داشته اند. شاید مهم ترین دلیل این رویکرد این باشد که این سبک رهبری است که موجب تحول و تغییر در سازمان می شود و نه تکنولوژی صرف. یک رهبری کارامد به معنی داشتن یک چشم انداز دیجیتالی است که این چشم انداز از بالای هرم سازمان تعیین می شود و سپس از طریق یک مدیریت قوی در سازمان  تحول دیجیتال را به مرحله اجرا در می آید.

مدیران ارشد IT در مباحثات حوزه تحول دیجیتال حرف های زیادی برای گفتن دارند و در قرن گذشته، شاهد تغییرات عمده ای در زمینه قابلیت تکنولوژی دیجیتال بوده ایم. به عبارتی تکنولوژی دیگر در پشت سیستم اداری (Back Office) نیست و فقط در اتوماسیون و ماشینی شدن خلاصه نمی شود. امروزه، رسانه های اجتماعی، موبایل ها، شبکه ها و ابرها، و اینترنتی شدن چیزها (IoT) صحنه رقابت را در دنیا تغییر داده است.

تحول دیجیتال

مشتریان امروز به دنبال خدمات شخصی سازی شده هستند و در خرید یک محصول یا خدمت، خواستار مشارکت و داشتن نقشی فعال از طریق رسانه های اجتماهی و گوشی های تلفن همراه خود هستند. از طرف دیگر، شرکت ها هم هوشیارتر و سریع تر شده اند و مدل های کسب و کار نوین در کلیه صنایع تحت تاثیر تکنولوژی ها و تحلیل های دیجیتال قرار دارند. اگر امروز شرکتی تصمیم بگیرد که نمی خواهد به سمت نوآوری های دیجیتال برود جای خود را خیلی راحت به رقیبش خواهد داد.

معرفی کتاب  در زمینه تحول دیجیتال

در ادامه سه کتاب مهم کلیدی در این زمینه  برای خوانندگان معرفی می شود تا با مطالعه آن به اشراف بهتری نسبت به این پدیده دست پیدا کنند.

کتاب اول : کتاب نقشه راه تحول دیجیتال

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، کتاب نقشه راه تحول دیجیتال با هدف ارایه یک راهنمای عملی و جامع برای راهبری طرح‌‌های تحول دیجیتال در سازمان به بازار نشر ارایه شد تا نیاز مخاطبان این حوزه را تامین کند.

بر اساس این گزارش، این کتاب به قلم دکتر مصطفی مرشدی، مدرس و مربی تحول دیجیتال تهیه شده و با عنوان نقشه راه تحول دیجیتال به چاپ رسیده است.

تحول دیجیتالی مستلزم داشتن یک دید کلیِ از استراتژی کسب و کار می باشد. در این کتاب، پنج حوزه استراتژی کسب و کار؛ یعنی: مشتریان، رقابت، داده ها، نوآوری و ارزش مورد بررسی قرار می گیرد.
کتاب نقشه راه تحول دیجیتال، بر ابزارهای کاربردی و چارچوب هایی تمرکز دارد که خوانندگان میتوانند صرف نظر از اندازه سازمان یا صنعتی که در آن فعال هستند، در تصمیم گیری و تدوین استراتژی ها برای کسب و کارهای خود از آنها استفاده کنند. این کتاب با مطالعات موردی جمع آوری شده است که مفاهیم را نشان داده و استراتژیها را روشن می سازند.

کتاب تحول دیجیتال دکتر مرشدی

این کتاب در 316 صفحه و به قیمت 390000 ریال و در شمارگان اولیه 1000 نسخه در کتاب فروشی‌های کشور و یا سایت اینترنتی سازمان مدیریت صنعتی قابل تهیه است.

کتاب دوم: تحول دیجیتال وسترمن  با ترجمه دکتر زنجانی

جورج وسترمن محقق و مدرس مرکز مطالعات اقتصاد دیجیتال دانشگاه MIT را یکی از نویسندگان و تحلیل‌گران قدرتمند حوزه‌ی تحول دیجیتال می‌دانند.

او طی سال‌های اخیر به طور خاص بر روی تحولات ضروری و مناسب در داخل کسب و کارها برای استفاده‌ی بهتر از ابزارها و فرصت‌های دیجیتال، متمرکز شده است.

کتاب رهبری دیجیتال (Leading Digital) که در ایران آن را به نام تحول دیجیتال می‌شناسند، مطرح‌ترین و شناخته‌‌شده‌ترین اثر وسترمن است. این کتاب با همکاری دیدیه بونه و اندرو مک آفی (همکاران او در مرکز مطالعات دیجیتال MIT) نوشته شده است.

 

تحول دیجیتال دکتر زنجانی

کتاب  برای چه کسانی نوشته شده است؟

این کتاب به طور خاص برای مدیران و تصمیم‌گیران عرصه‌ی کسب و کار (و طبیعتاً مشاوران آنها)‌ نوشته شده است.

بنابراین اگر از کسانی هستید که به صورت فردی به مطالعه در حوزه‌ی دیجیتال مشغولید، احتمالاً جزو بهترین گزینه‌های مطالعه برای شما محسوب نخواهد شد. در میان مدیران کسب و کار هم، بیشتر به صنایعی توجه شده که ذات آن‌ها دیجیتال نیست

روش نگارش کتاب

این کتاب بر پایه‌ی مصاحبه با مدیران ارشد گردآوری شده است. بر اساس آنچه مولفان توضیح می‌دهند، با صدها نفر از مدیران کسب و کارها در مورد استفاده از فناوری دیجیتال و دستاوردها و فرصتها و چالش‌های آن صحبت شده است.

البته طبیعتاً کسانی برای نظرسنجی و جمع‌آوری داده‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند که عملاً استفاده از تکنولوژی دیجیتال را در کسب و کار و سازمان خود تجربه کرده‌اند. البته کتاب کاملاً چارچوب مشخص دارد و در آن تلاش شده یک نقشه راه مشخص و تحلیلی ارائه شود. به عبارت دیگر، این مصاحبه‌ها و داده‌ها گردآوری و پردازش شده‌اند و آنچه ما می‌خوانیم، اطلاعات خام نیست و با تحلیل نویسندگان به یک گزارش ارزشمند و پخته تبدیل شده است

ترجمه کتاب تحول دیجیتال وسترمن

این کتاب، نخستین کتاب منتشر شده به زبان فارسی در حوزه تحول دیجیتال است که نشان می‌دهد چگونه شرکت‌های بزرگ در صنایع سنتی، مانند صنایع مالی، تولیدی و دارویی، از تحول دیجیتال برای دستیابی به منافع راهبردی استفاده می‌کنند. این کتاب در 3 بخش و 12 فصل به رشته تحریر درآمده است، بخش اول به قابلیت‌های دیجیتال و بخش دوم به قابلیت‌های رهبری می‌پردازد. بخش سوم نیز، یک دستورالعمل جامع و گام‌به‌گام برای رهبران کسب‌وکار به‌منظور کمک به آغاز ایجاد مزیت‌های دیجیتال در سازمان‌ها می‌باشد.

کتاب سوم: تحول دیجیتال در گردشگری با تاکید بر ارزهای دیجیتال

باسط رستمی راهبر استراتژیک نوین توریسم در میکروکتاب تحول دیجیتال در گردشگری با تاکید بر ارزهای دیجیتال از فرصت امروز و عامل بقای فردای کسب وکارهای حوزه گردشگری سخن می گوید و تلاش می کند با بهره گیری از منابع داخلی و خارجی اهمیت این موضوع رو مورد بررسی قرار دهد.

امسال سازمان جهانی گردشگری با نام گذاری سال تحت عنوان گردشگری و تحول دیجیتال نشان داد داستان صنعت گردشگری سمت و سویی تازه پیدا کرده و تحول دیجیتال در گردشگری در آینده نچندان دور حرف های زیادی برای گفتن دارد.

نوین توریسم تحول دیجیتال

بررسی روندها و گزارشات منتشر شده نشان می دهد که تحول دیجیتال در گردشگری رشد روز افزونی پیدا کرده و ما به سمت گردشگری دیجیتال محور حرکت می کنیم.

در واقع تحول دیجیتالیزه شده دنیا را فرا  خواهد گرفت  هوشمندی و  بقا از آن  کسب وکارهایی است که هوشمندانه با روندها و جریانات آینده نگرانه همراه شوند.

به قطع یقین مباحث تحول   و ارزهای دیجیتال انقلاب اینده بشریت است. به همین خاطر کسب و کارها و فعالین حوزه گردشگری اگر به دنبال رشد، توسعه و بقا در آینده هستند الزامی است که با مفهوم تحول دیجیتال آشنا شوند و برای کسب وکار خود برنامه ریزی کنند.

در این میان ارزهای دیجیتال در ایران رشد سریع تری داشته اند و در نرخ نفوذ آن ها بیشتر از سایر بخش های تحول دیجیتال است. به همین خاطر باید نقش وکارکرد آن ها را در صنعت گردشگری مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

در این کتاب با تاکید بر ارزهای دیجیتال تلاش شده که با نگاهی بومی و زبانی اهمیت تحول دیجیتالی و ارزهای دیجتال در صنعت گردشگری و سفر مورد تشریح و بررسی قرار گیرد. به همین خاطر در فصل تلاش شده این مطالب دسته بندی شود

  • در فصل اول از اینترنت و تحول دیجیتال صحبت شده و از روندهای تحول دیجیتال در گردشگری سخن گفته است.
  • در فصل دوم به دنیای ارزهای دیجیتال سفر شده و از بلاک چین تا بیت کوین تا کارکردهای ارزهای دیجیتال در گردشگری مباحث ارائه شده و نگاهی هم وضعیت ارزهای دیجیتال در ایران شده است.
  • در فصل سوم تجربیات کشورها و شرکت های جهانی به عنوان مطالعه موردی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نمونه های موردی از این کشورها تشریح شده است.

تلاش شده با تالیف و گردآوری این کتاب نگاهی جامع و اصولی به پدیده تحول دیجیتال در گردشگری داشته باشید و از دنیای علم و دانش جدا نشوید.

تحول دیجیتالی خواهد آمد و کسب وکارهای نوپا باید قبل از آن که دیر شود به شناخت از آن دست پیدا کنند. دنیای دیجیتال منتظر کسی نمی ماند.

 

درباره ی mohammad gh mohammadgh

mohammad gh mohammadgh
دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی به مباحث مالی و استراتژیکی علاقه دارم و همبنیانگذار استارتاپ هنگی بی هستم

مطلب پیشنهادی

بازاریابی مسل چهارم کاتر +معرفی کتاب

ورود به عصر نوین بازاریابی با معرفی کتاب نسل چهارم بازاریابی کاتلر

جنبش جدید نسل چهارم بازاریابی کتاب نسل چهارم بازاریابی تازه ترین کتاب ترجمه شده فلیپ …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات آکادمی نوین موقتا رایگان شد!!! رد کردن