خانه / استارتاپ بوک / معرفی کتاب استارتاپی از صفر به یک پیترثیل،چیزی جدید باید خلق کرد! 
معرفی کتاب استارتاپی از صفر به یک

معرفی کتاب استارتاپی از صفر به یک پیترثیل،چیزی جدید باید خلق کرد! 

کتاب استارتاپی از صفر به یک

من هانیه حاجیلویی هستم و توی این شماره قراره باهم در مورد یه کتاب از صفر به یک از پیتر تیل صحبت کنیم کتابی که اگه علاقمند به استارتاپ باشید حتما اسمش رو شنیدید از صفر تا یک کتابیه که در سال 2014 به چاپ رسید

بلیک مسترز دانشجوی دانشگاه استنفورد ، مطالبی رو که استادش ، پیتر تیل ، سر کلاس در رابطه با استارتاپ بیان میکرد رو به صورت فشرده جمع آوری کرد و اون رو با کمک استادش در قالب یک کتاب به چاپ رسوند.

پیتر ثیل و کارافرینی

خب ، چطوره یکم در مورد پیتر بدونیم . پیتر تیل حدودا 52 ساله و متولد فرانکفورت هست . در امریکا تحصیل کرده و این روزها ساکن نیوزلنده

مهمترین کارهایی که انجام داده تاسیس paypal و سرمایه گذاری در فیسبوک بوده ، اما شرکت های دیگه ای هم تاسیس کرده که هنوز هم عضو هیئت مدیره برخی از اونهاست

 

معرفی کتاب از صفر به یک

معرفی کتابی از پیتر ثیل

از معرفی نویسنده گه بگذریم میرسیم به کلیت کتاب . این کتاب حول محور رقابت و انحصار بحث میکنه و تاکید فوق العاه ای روی ایجاد انحصار داره . پیتر معتقده کپی کردن از محصولی که هم‌اکنون وجود داره مارو وادار به رقابت با شرکتهایی می‌کنه که در حال حاضر میدان دار هستن .

از نظر پیتر، بیل گیتس با اختراع سیستم عامل ویندوز، مارک زاکربرگ، با اختراع فیسبوک و سرگی برین و لری پیج با اختراع موتور جست‌و‌جوی اینترنت، همگی مثال‌هایی از حرکت از 0 به 1 هستن .حالا تصور کنید شخصی یه شبکه اجتماعی بهتر از فیسبوک رو توسعه بده. این کاردیگه حرکت از 0 به 1 نیست؛ این کار حرکت از 1 به n نام داره که نهایتا نوعی تقلیده ، نوآوری خاصی توی اون دیده نمی‌شه و خاص نیست. دنیا، هنوز هم مملو از قلمروهای کشف نشده و هزاران ایده ناب و اختراع نشده هست. قطعا بیل گیتس بعدی، سیستم عامل ویندوز رو اخترع نخواهد کرد؛ همونطور که استیو جابز بعدی، آیفون و آیپد رو به دنیای دیجیتال معرفی نخواهد کرد.

به همین دلیل افراد می‌تونن با استفاده از خلاقیت و نوآوری خودشون ، این قلمروهای کشف نشده رو پیدا کنن، دست به ابداع چیزی تازه بزنن و به این صورت حرکتی از 0 به 1 انجام بدن.

 

رقابت در دنیای استارتاپ ها

یه پاراگراف معروف و زیبا تو کتاب هست که میگه :

قطعاً کپی کردن یک الگو ساده‌تر از ساختن چیزی جدید است. انجام دادن چیزی که الان می‌شناسیم‌ش، دنیا را از ۱ به n می‌برد: افزودن به چیزهایی که می‌دانیم. ولی هر وقت چیز جدیدی می‌سازیم از ۰ به ۱ می‌رویم. آفریدن، یکتا است. همانطور که زمان آفریدن یکتا است و نتیجه آن چیزی تازه و غریب.

این کتاب می گه برای موفقیت در یک استارتاپ باید یه فرآورده ی انحصاری داشته باشید که در آینده بتونه سود تولید کنه.  در متن این کتاب به واژه ی مونوپولی monopoly به مفهوم یه کالا یا خدمت انحصاری تاکید زیادی شده . کتاب با این مفهوم آغاز می‌شه که چرا داشتن کالا یا محصول انحصاری تا این حد حساس و دارای اهمیته .

توی بخش‌های بعدی کتاب به این نکته پرداخته می‌شه که حالا چطور از ایده‌ی منحصربفرد خودمون حمایت و پشتیبانی کنیم. طوری‌که بتونیم اونو حفظ کنیم و در آینده ازش سود کسب کنیم. سودی پایدار که در روند پیشرفت کسب‌وکار همچنان باقی بمونه.

و در نهایت پیام کتاب از صفر به یک اینه که موفقیت استارتاپ شانسی نیست . تا زمانی که بتونید عرف معمول رو به چالش بکشید میتونید آینده ای که دلخواهتونه رو دنبال کنید . اگه توی یه زمینه از همه بهتر باشید انحصار خواهید داشت و موفق میشید . توی هر زمان فقط روی یک بازار ویژه مسلط بشید . وقتی ایده غیر متعارف و غیر معمولی که اساس استارتاپتون هست رو پیدا کردید ، سریعا به فکر گسترشش نباشید . یه بازار ویژه پیدا کنید که بتونید توی اون بازار از رقبا بهتر باشید . وقتی توی اون بازار انحصار پیدا کردید اون موقع س که میتونید به گسترش بازارتون فکر کنید

اگه بخوایم در مورد ترجمه این کتاب صحبت کنیم ، حدودا 11 مورد ترجمه در بانک اطلاعات کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده که به اعتقاد اکثر خوانندگان ترجمه آقای حسین راسی و ترجمه خانم زینب عفتی روان تر و قابل فهم تره ، اما باز هم بستگی داره که شما با کدوم ترجمه بیشتر بتونید ارتباط برقرار کنید و مطلب رو درک کنید

بخش های مختلف کتاب اونقدر جذاب و خوندنیه که نمیشه توی چند پاراگراف اونو خلاصه کرد ، پس پیشنهاد میکنم خودتون مطالعه ش کنید و نکاتی که به نظرتون جذاب و جالب بود رو با کردپلاس به اشتراک بزارید.

معرفی این کتاب استارتاپی را دیگران خوانده اند :

  1. انفجار استارتاپ با معرفی کتاب هک رشد
  2. ورود به عصر نوین بازاریابی با معرفی کتاب نسل چهارم بازاریابی کاتلر

 

درباره ی hajilooei hajilooei

hajilooei hajilooei
برای ارتقای کسب وکارها دوست دارم بنویسم؛دانشگاه mbaمی خونم و قبلا مهندس بودم .

مطلب پیشنهادی

کتاب تست مامان

اعتبار سنجی مشتری به روش کتاب تست مامان +ویدئو

اگر در حال تاسیس استارتاپی هستید,اگر ایده ای دارید و میخواید بدانید ایده ی شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *