خانه / دیجیتال مارکتینگ / پرسونا چیست؛از تعاریف اولیه تا روش انجام کار و معرفی ابزار

پرسونا چیست؛از تعاریف اولیه تا روش انجام کار و معرفی ابزار

پرسونا یکی از مهم ترین اقداماتی است که دیجیتال مارکترها و هکرهای رشد به دنبال آن هستند؛این کار به اثر بخشی فعالیت های مارکیتنگ و رشد استارتاپ کمک به سزایی می کند در این مقاله به تعریف پرسونا،ارائه نمونه های کاربردی از آن و چگونگی انجام آن می پردازیم؟

پرسونا چیست؟

پرسونا (Persona) ابزار ساده ای است که می توانیم از آن کمک بگیریم برای ساخت محصولی که در ذهن ما یک کاربر هدف مشخص (Target User) دارد. پرسونا در واقع نماینده یک کاربر هدف واقعی است که بر اساس دیتاهایی که از پژوهش ها و مصاحبه ها با کاربران واقعی (User Interview) به دست آمده ساخته می شود. به خاطر داشته باشیم که هر پرسونای خوب، بر اساس داده های واقعی و مشخص بنا می شود. اگر چنین داده هایی نداریم، باید ابتدا برویم سراغ جمع آوری داده ها و اطلاعات از کاربران واقعی بالقوه. برای ساخت پرسونا باید اطلاعاتی را از حداقل پنج کاربر جمع آوری کرده باشیم. اطلاعات جمع آوری شده از کاربران مختلف، معمولا نقاط مشترک (Overlap) زیادی با هم دارند. این دقیقا جایی است که باید به دنبال الگوها (Pattern) باشیم.

پرسونای خریدار (که گاهی به آن پرسونای بازاریابی نیز می‌گویند) نشان‌دهنده‌ی خصوصیات فرضی و کلی مشتری‌ ایده‌آل شماست. با تعیین پرسونا می‌توانید در بخش‌های بازاریابی، فروش، تولید و خدمات، مشتری ایده‌آل و مطلوب خود را بیابید و با آنها هم‌چون انسان‌های واقعی ارتباط برقرار کنید. درک عمیق و درست پرسونای خریداران برای تولید محتوا، توسعه‌ی محصولات، پیگیری فروش و هرآنچه به جذب و حفظ مشتری‌ مربوط می‌شود، ضروری است

در تصویر زیر نمونه یک پرسونا طراحی شده را می توانید مشاهده کنید، این پرسونا واقعی یک کسب وکار است که میتوانید برای استارتاپ خود از آن الگو بگیرید . در ادامه موارد که در طراحی پرسونا مهم است را بیان می کنیم.

نمونه پرسونا

نحوه ساخت پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب یا خریدار می تواند از طریق تحقیقات، مصاحبه ها و نظر سنجی ها با مخاطبین هدفتان آماده شود. این مخاطبین شامل مشتریانتان، مشتریان هدف و افرادی که خارج از دیتابیس و بانک اطلاعاتی شما هستند ولی می توانند تبدیل به مشتری شوند، می باشد.

در این بخش روش هایی برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای ساختن پرسونا را معرفی می کنیم:

  • دیتابیس یا بانک اطلاعاتی مخاطبین خودتون رو بررسی کنید و ببینید که مشتریان و لیدهایی که دارید چگونه محتوای شما را پیدا و استفاده کرده اند.
  • در فرم هایی که در سایت خود استفاده می کنید از سوالات مناسب برای تکمیل پرسونا استفاده کنید. مثلاً اگر پرسونای شما بر اساس سایز شرکت هاست، در فرم سایت شرکت مخاطبین را بپرسید
  • از بازخوردها و فیدبک هایی که تیم فروش شرکت می دهند استفاده کنید. بر اساس این فیدبک ها پرسونای خریدار رو بهینه تر کنید.
  • با مشتریان و اهدافتان به صورت حضوری یا تلفنی صحبت کنید و ببینید چه چیزی در محصول یا خدمات شما برای آن ها جذاب بوده است. این یکی از مهم ترین مراحل است. پس بزارید یکم با جزئیات بیشتر راجع بهش صحبت کنیم.

برای شناخت پرسونای مخاطب چه اطلاعاتی لازم است؟

برای شناخت پرسونا توجه به موارد زیر مهم و حیاتی است؛هکرهای رشد و دیجیتال مارکترها باید به این اطلاعات دست پیدا کنند.:

  • خصوصیات دموگرافیک شامل نام، سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تعداد افراد خانواده، متوسط درآمد، محل زندگی، میزان تحصیلات، سبک زندگی، سطح سلامتی، پیشینه‌ی بیماری‌ها و…
  • دیدگاه کلی نسبت به زندگی و اهداف آنان، چالش‌ها و دغدغه‌های روزمره، دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی، امیال و آرزوها
  • نحوه گذراندن یک روز عادی، تفریحات و هیجانات، علایق و نحوه گذراندن اوقات فراغت، مهارت‌های هنری و ورزشی، میزان تماشای تلویزیون در طول روز، میزان مطالعه و آگاهی آن‌ها از ترندهای روز، نحوه و میزان تعامل با دوستان و آشنایان، نحوه و میزان تاثیرپذیری از محیط و اطرافیان
  • نحوه و میزان استفاده از اینترنت، عضویت در شبکه‌های اجتماعی و میزان صرف زمان در این شبکه‌ها، هدف از صرف زمان در شبکه‌های اجتماعی و یا وب‌سایت‌ها
  • اطلاعاتی در مورد مسیر شغلی، صنعت کسب و کار، اندازه سازمان، شرح وظیفه و مهارت‌های شغلی، ابزارهای مورد استفاده، انگیزه‌های شغلی، چالش‌ها و مشکلات مرتبط با شغل
  • دیدگاه آن‌ها نسبت به پول، کسب درآمد و راه‌های خرج کردن یا پس‌انداز پول، قدرت خرید، الگوی خرید و نحوه تحقیق درباره‌ی انتخاب محصولات، میزان تمایل به خرید محصولات ارزان قیمت و یا لوکس، میزان زمان در نظر گرفته شده برای انتخاب یا خرید محصول، میزان تمایل به خرید آنلاین یا حضوری، حجم متوسط خرید ماهانه، فاکتورهای مهم برای تعامل با فروشندگان محصولات و یا خدمات، خدمات پس از فروش مورد انتظار، ویژگی‌های مهم یک کالا از دید آن‌ها، برند مورد علاقه

سوالاتی برای خلق پرسونا

برای خلق پرسونا در مصاحبه با مشتریان،ذینفعان کلیدی و ارجاع دهندگان و… باید سوالات درست و مرتبطی از آن ها پپرسیده شود. در ذیل لیست سوالات کلیدی را برای خلق پروسونای کاربردی ارائه می شود.

لیست سؤالات به این شرح هست

نقش و وظیفه

  • سمت شغلی شما پیست؟ شما را با چه عنوانی خطاب می‌کنند؟
  • نحوه سنجش کیفیت کار شما چیست؟
  • یک روز معمول کاری خود را توصیف کنید.
  • به چه مهارت‌هایی در کار خود نیاز دارید؟
  • چه دانش و ابزارهایی برای شغل خود نیاز دارید؟
  • به چه کسانی گزارش می‌دهید؟ چه کسانی باید به شما گزارش بدهند؟

شرکت

  • شرکت شما در چه صنعت یا صنعت‌هایی فعالیت می‌کند؟
  • بازار شما تا چه اندازه بزرگ است؟

اهداف

  • رسالت و اهداف مهم کاری شما چیست؟
  • موفق بودن در شغل شما به چه ابزارهایی نیاز دارد؟

چالش‌ها

  • بزرگ‌ترین چالش احتمالی که ممکن است در کار با آن مواجه شوید؟
  • چگونه آخرین اخبار و اطلاعات شغل خود را به دست می‌آورید؟
  • چه نشریات و وبلاگ‌هایی را مطالعه می‌کنید؟
  • تمایل دارید در چه انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید؟

گذشته مخاطبان

  • اطلاعات مفید درزمینهٔ دموگرافی مخاطب مانند (سن، وضعیت تأهل، و…)
  • چه رشته‌ای را مطالعه کرده‌اید؟ مسیر تحصیلی شما از دبستان تا دانشگاه چگونه بوده است؟
  • درباره مسیر شغلی بگویید. چگونه به نقطه فعلی کاری خود رسیده‌اید؟
  • ترجیح می‌دهید پل ارتباطی شما با مشتری از چه راهی باشد؟
  • آیا از اینترنت برای جستجو فروشندگان یا محصولات استفاده می‌کنید؟ اگر پاسخ مثبت است چگونه اطلاعات را جستجو می‌کنید؟
  • آخرین خرید خود را توضیح دهید. چه دلایلی برای خرید شما وجود داشت؟ و چگونه برای خرید یک محصول یا سرویس تصمیم گرفتید؟

شما برای شناخت پرسونای مشتریان کشب و کارتان، حداقل به ۵ نفر مصاحبه شونده نیاز دارید. هر زمان بتوانید پیش‌بینی کنید که جواب مصاحبه شونده‌ها بطور دقیق چیست دیگر نیازی به ادامه مصاحبه ندارید. مصاحبه‌دهندگان فقط شامل مشتریان شما نیستند بلکه می‌توانند هر قشر دیگری نیز باشند. مثلا هر قشری که با کسب و کار شما به نوعی در ارتباطند؛ مثل ارجاع‌کنندگان یا شبکه‌های بیرونی. ارجاع دهندگان یعنی کسانی که کسب و کارشان به گونه‌ایست که می‌توانند دیگران را به شما ارجاع دهند. مثل نسبت پزشک با داروساز. به هرحال برای شناخت پرسونای مشتری و ارائه وضعیتی مطابق میل او، هر چقدر هم هزینه یا تلاش کنید کم است، چون سود مشتری‌مداری نهایتا به جیب خودتان برمی‌گردد. کافیست یک بار امتحان کنید. خواهید دید که چگونه دنیای تجارتتان از این رو به آن رو می‌شود.

معرفی ابزار کاربردی برای خلق پرسونا

هاب اسپات یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی است که جدیدا ابزاری معرفی کرده که به وسیله آن می توانید برای مخاطبان خود پرسونای کلیدی و اثر بخش درست کنید. در تصویر زیر اسکرین شاتی از صفحه اول آن می بینید.  بر روی قسمت ساخت پرسونا کلیک کنید تا فرایند ساخت شروع شود.

هاب اسپات

در حین نوشتن این مقاله یک نمونه از آن تهیه کردم که خروجی این ابزار است در توصیر زیر می توانید یک نمونه خروجی آن را ببینید.

نمونه پرسونای هاب اسپات

درباره ی باسط رستمی

باسط رستمی
راهبر استراتژیک رسانه نوین توریسم هستم؛ چندسالی است دیجیتال مارکیتنگ کار می کنم و به هک رشد علاقه ویژه ای دارم

مطلب پیشنهادی

قیمت گذاری کالاهای لوکس

قیمت گذاری در استراتژی های لوکس گرایی؛داستان رولکس و ادیداس

شرکت‌ها به‌طورکلی از روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای قیمت‌ گذاری محصولات خودشان در زمان بازاریابی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات آکادمی نوین موقتا رایگان شد!!! رد کردن