خانه / استراتژی / پنچ توصیه ی مایکل پورتر به کسب وکارها برای خلق ثروت
مایکب پورتر

پنچ توصیه ی مایکل پورتر به کسب وکارها برای خلق ثروت

استراتژی جوهر کسب وکارها

استراتژی جوهره ی رفتاری کسب وکارهاست،هنگامی که منابع محدود است و رقابت در میان کسب وکارها بالا می گیرد.

موفقیت هنگامی حاصل می شود که بتوان به بهینه ترین روش ممکن منابع را به فعالیت های کلیدی و ارزشمند تخصیص داد. کسب وکارها برای بقا و رشد و پیشی گرفتن از رقبا بدون شک به برنامه ریزی مبتنی بر استراتژی نیاز دارند به همین خاطر درک صحیح از استراتژی و توجه به آن در فرایند تصمیم گیری امری حیاتی و مثمر ثمر است.

اهمیت استراتژی زمانی بیشتر می شود که کسب وکارها با کمبود منابع مالی رو به رو هستندو نمی توانند هر تصمیم لازم را اخذ کنند و یا اوضاع اقتصادی با دشواری روبه رو است.

بیشتر بخوانید: برنامه های استراتژیک شما برنامه نیستند؛ از هاروارد بیزنس بخوانید.

مایکل پورتر و استراتژی

مایکل پورتر، در زمینه‌های مهندسی مکانیک، مدیریت MBA و نهایتاً اقتصاد کسب و کار تحصیل کرده و حدود چهار دهه پیش از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده است. او از جمله مهم‌ترین کسانی است که در فراگیر کردن مفهوم رقابت و استراتژی‌های رقابتی در مدیریت کسب و کار، نقش داشته است. ظاهراً در حوزه‌ی اقتصاد و مدیریت، هیچکس به اندازه‌ی او در تحقیقات و نوشته‌های علمی مورد ارجاع قرار نگرفته است.

مایکل پورتر در سال ۱۹۴۷ در آمریکا بدنیا آمد. در زمینه‌های مهندسی هوانوردی (aerospace engineering) در دانشگاه پرینستون، مدیریت MBA و نهایتاً اقتصاد کسب و کار تحصیل کرده و حدود چهار دهه پیش از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده است، او درسال ۱۹۸۱ در ۳۴ سالگی به درجه استادیاری در دانشگاه هاروارد نائل شد.

یکی از تاثیرات مهم پورتر در حوزه استراتژی نظریات وی در مورد مفهوم رقابت است که چارچوب ذهنی مدیران کسب و کار را در رابطه با ماهیت استراتژی های رقابتی تغییر داده است. کمتر کسی را در حوزه‌ی اقتصاد و مدیریت می توان یافت که  به اندازه‌ی او در پژوهش ها و نوشته‌های علمی مورد ارجاع محققان و نویسندگان قرار گرفته باشد.

پورتر در زمینه مفاهیم و موضوع هایی همچون استراتژی، استراتژی رقابتی، مزیت رقابتی، زنجیره ارزش، و مزایای رقابتی ملل شهرهت زیادی است و یک متفکر با نفوذ محسوب می شود. او در این حوزه ها برای کسب و کارها و حکومت های متعددی در سراسر جهان سخن گفته و مشاوره داده است.

پورتر بنیانگذار موسسه استراتژی و رقابت می باشد که با همکاری دانشگاه مدیریت هاروارد تاسیس شده است. ماموریت این موسسه غیر انتفاعی کمک به سیاست گذاران و تصمیم گیران کشور ها برای تدوین استراتژی کلان توسعه می باشد. این موسسه در تدوین استراتژی توسعه بسیاری از کشور جهان فعالیت دارد.

توصیه های کاربردی مایکل پورتر

مایکل پورتر در کتاب ها و مقالات متعدد خود از زوایا مختلف به پدیده استراتژی نگاه کرده و توصییه های کاربردی را ارئه می کند. در این جستار مهم ترین راهکارها و توصیه هایی که حاصل تفکر چندین دهه تلاش بوده را مورد بررسی قرار داده می شود.

توصیه اول : مزیت رقابتی به معنای غلبه بر رقیبان نیست،بلکه به معنای ایجاد یک ارزش متمایز برای مشتریان است.

مزیت رقابتی  بنیادی ترین مفهوم در حوزه استراتژی است که شیشه عمر همه شرکت ها برمبنای آن سرشته می شود.  بر همین اساس شرکت ها زمانی می توانند برای مشتریان خود ارزشی ایجیاد کنند که آن ها را نسبت به رقبا تمایز کنند پورتر راه های مختلفی برای راه در کتاب های خود ارائه می کند که زیر بنای همه آن ها انتفاع دوسویه است و اثربخشی در رسیدن به سود آوری است.

توصیه دوم: اندازه بزرگ یا رشد درصورتی که سودآور نباشد ارزشمند نیست؛رقابت یعنی سودآوری و نه سهم بزرگتر

بقا و دوام موسسات انتفاعی سود است و رشد زمانی ارزشمنداست که همراه خود سودآوری باشد تصاحب بازار بزرگ که سودآوری بالایی ندارد صرفا هزینه ایجاد می کند و نمی تواند برای کسب وکار ارزش آفرین باشد.  استراتژیست ها معتقدند از کوچک شروع کنید،کوچکی که سودآور است به راحتی قابلیت توسعه دارد و این توسعه همراه با سود آوری است اما اگر  بزرگ شروع شود و سودآوری با توسعه و بزرگ شدن همراستا نباشد ارزشمند نیست . بازارهای کوچک اما سودآور اهمیت بیشتری دارد.

استراتژی مایکل پورتر

توصیه سوم نباید خود را ملزم به راضی نگاه داشتن تمامی مشتریان کرد،نشانه یک استراتژی خوب این است که گاهی یک سری از مشتریان عمدا ناراضی باشند.

در هیج بازاری همه انسان ها مشتریان شما نیستند اگر خود را متعهد به ارائه خدمت و محصول به همه کنید فقط منابع خود را بیش از نیاز مصرف کرده اید،تمرکز ریشه اصلی و مزیت افرینی است که می تواند مشتریانی وفادار و ثروت ساز برای شما به دست اورد به همین خاطر کسب وکارها و مخصوصا استارتاپ ها باید بدانند همه بازار هدف مشتری هدف آن ها نیست باید به بخشی از بازار دست بزنند که در عین سوداوری ارزشمند است.

توصیه چهارم: استراتژی یک انتخاب است بین کارهایی که باید انجام دهید و کارهایی که نباید انجام دهید.

اساس استراتژی درک باید ها و نبایدهاست، اگر نتوانید درک کنید کنید که چه کاری باید بکنید و چه کاری نباید بکنید، اتلاف منابع برای کسب وکارها به بار می آورد. پورتر معتقد است که  درک نباید ها به مراتب مهم تر از باید هاست و گاها باید از  فرصت هایی که سودآور چشم پووشید و وارد آن نشد و شماخت این فرصت ها و دست رد به سینه آن حیاتی ترین لحظه برای مدیران است.

توصیه پنجم: نوآوری بحث اصلی در حوزه خلق ثروت است.

نوآوری یکی از مهم ترین عوامل خلق ثروت وایجاد درآمد است از سوی دیگر نوآوری عامل دوام مزیت رقابتی در محیط های نامطمن و پر تلاطم است در واقع در صنایعی که رقابت بالاست و کسب وکارها سریعا مزیت رقابتی خود را به رقبا می بازند؛ فقط نوآوری می تواند برای کسب وکارها مزیت رقابتی بهتر و سریع تری پیدا کند.

سخن نهایی

مایکل پورتر استراتژی را هسته اصلی کسب وکار و رقابت را هسته اصلی و عامل شکل گیری استراتژی می داند به همین خاطر تاکید می کند استراتژی یعنی کاری که دیگران انجام می دهند با منابع کمتر (کارایی) انجام دهند و کارهایی انجام دهند که رقبا نتوانند به راحتی آن را انجام دهند .

هر چند که استراتژیست هایی مانند ریتا مک گراث با این رویکرد مخالف هستند و ما در آکادمی کُردپلاس به آن پرداخته ایم  اما ذات استراتژی و مزیت رقابتی قداستی دارد که هیچ متخصص کسب وکاری منکر آن نیست اگر استراتژی ندارید و مزیتی برای رقابت باید مرگ کسب وکار شما نزدیک باشد اما خود ان را نمی دانید.

درباره ی باسط رستمی

باسط رستمی
راهبر استراتژیک رسانه نوین توریسم هستم؛ چندسالی است دیجیتال مارکیتنگ کار می کنم و به هک رشد علاقه ویژه ای دارم

مطلب پیشنهادی

برندکارفرما در استارتاپ ها

استراتژی برند کارفرما چگونه باعث جذب نیروی انسانی برای استارتاپ ها می شود؟(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *