خانه / دانشنامه استارتاپی / کارافرین 20 ساله دروغ محض است؛افشاگریMIT از رازکارافرینان
کارافرین 20 ساله دورغ محض است

کارافرین 20 ساله دروغ محض است؛افشاگریMIT از رازکارافرینان

کارافرین 20 ساله وجود ندارد

در کانال کار و کسب عادل طالبی مقاله ای از دانشگاه MIT فوروارد شده بود با این مضمن کارافرینی در سن 20 سالگی دروغ است توجهم را جلب کرد و تصمیم گرفتم این مقاله را ترجمه کنم . چرا که موضوع کارافرینی و استارتاپ در جامعه حال حاضر ایران به شدت ترند شده و اهمیت پیدا کرده و ما چند سال اینده با نسلی فارغ التحصیل دانشگاه مواجه می شویم که به دنبال راه اندازی استارتاپ و در اصطلاح به دنبال کارافرین شدن، هستند.

واقعیت این است  ایده های خوب در هر سنی به وجود می ایند اما این تجربه  است که باعث خلق داستان های موفقیت افراد می شود. استیو جابز وقتی 21 ساله بود شرکت اپل را راه اندازی کرداما در سن 43 سالگی به عنوان مدیر عامل شرکت اپل توانست iMac را به بازار عرضه کند و داستان موفقیت خود را خلق کند.

طبق تحقیق استاد دانشگاهMIT دکتر Pierre Azoulay و دانشجوی دکترا دنیل کیم میانگین سن کارافرینان موفقی که توانسته اند حداقل یک کارمند استخدام کنند 42 سال است.

این دو نفر  معتقدند اگر شما هیچ چیزی در این مورد نمی داننستید و دو ایده مشابه را به دو نفر که یکی جوان و دیگری میانسال است می دادید احتمال موفقیت از آن فرد میانسال است  و فرد جوان احتمالا با ایده شکست خورده نزد شما برخواهد گشت.

برای یافتن ارتباط بین سن و کارافرینی این دو محقیق داده های آماری مختلفی را از نهادی مختلف مانند دولت؛اطلاعات دفتر سرشماری و….جمع آوری کردند.

کارافرین 20 ساله

این تیم اطلاعات مربوط به حدود 2.7 میلیون نفر را که بین سال های 2007 تا 2014 تقدام به راه اندازی کسب وکار خود کرده بودند را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند با این فیلتر که این افراد حداقل یک نفر را استخدام کرده باشند . نتایج جالب بود؛ شرکت هایی که شرکت های تازه تاسیس با رشد بالا مدیران و بنیانگذارانی داشتند که 45 سال عمر داشتند.

محققان داده‌ها را در شرکت‌های دارای فن‌آوری پیشرفته، شرکت‌های تحت حمایت VC و شرکت‌های ثبت اختراع نیز بررسی کردند. نتایج نشان داد در سراسر آمریکا میانگین سنی مدیران و کارافرینان  به ترتیب ۴۳، ۴۲، و ۴۵ سال بوده است.

این دو نفر  به سنین بنیانگذاران  و شرکت‌های نوپا در جاهایی مانند کالیفرنیا، نیویورک، ماساچوست، و به ویژه دره سیلیکون نگاه کرد مشاهدات نشان می داد که نزدیک ترین سن به جوانان که به موفقیت دست یافته بود در سن 39 سالگی به سر می برد که آن هم تحت حمایت VC  فعالیت می کند.

کیم و پازولی دریافتند کارافرینانی که قبل از شروع بیزنس خود دریک بیزنس فعالیت رسمی و جدی داشته اند 125 درصد احتمال موفقیت بالاتری داشته اند.

پی نوشت مترجم: بنیانگذاران لینکدین؛واتساپ؛ویز،استادکار،اسنپ و….. همگی قبلا در شرکت های مطرح فعالیت داشته اند.

کیم معتقد است بر اساس تئوری سن مزایا انباشه زیادی در این فرایند دارد به عنوان مثال تجربه باعث به وجود آمد سرمایه انسانی زیادی در یک اکوسیستم می شود.  از سوی دیگر سن باعث به وجود آمدن منابع مالی بیشتر و ارتباطات اجتماعی و بیزنسی بیشتر می شود. که در نهایت به موفقیت کسب وکار کمک زیادی می کند.

 

جاه طلبی و کارافرینی

راه‌های دیگری هم برای کسب اطلاعات در مورد بنیانگذاران و کسب و کارها وجود دارد، مانند LinkedIn، اما ازولی  توضیح می‌دهد، داده‌های سرشماری نسبت به هر چیز دیگری به حقیقت نزدیک‌تر هستند. هر چیز دیگری یک نمونه انتخابی است.” و امکان خظا در آن زیاد است.

بسیاری از کسب وکارها با هداف موفقیت و بزرگ شدن شروع می کنند اما دنهایت در حد یک پیتزا فروشی و یا مغازه کوچک باقی می مانند.

اما وقتی در مورد کارافرینی صحبت می شود فقط بحث کسب وکار نیست؛ این افراد به دنبال خلق تصویر ارزشمند از خود و کسب وکارخود هستند و با جاه طلبی زیاد در حال کشیدن یک تصویر از خود هستند.

کیم می گوید هیچ توافقی در مورد تعریف این که کارافرین چه کسی است و از چه لحظه ای کارافرین به حساب می آید وجود ندارد. بعضی می گویند از زمان استخدام و بعضی می گویند از لحظه ورود به شتاب دهنده و…. اما چیزی که در این بین وجود دارد و مقاله را جالب می کند این است که بین کارافرینان و سن پایین آن ها برای شروع عامل جاه طلبی وجود دارد که آن ها را به سمت تاسیس شرکت خود حرکت داده است. این شرکت های جوان جاه طلبی زیادی برای خلق چیزهای ارزشمند در زمان خود دارند.

 

سن کارافرینی استیوجابز و بیل گیتس

کارافرین بهتر شدن

خوب سوالی که اینجا ایجاد می شود این است که چرا سن در کارافرینی مهم است؟ خوب این به خاطر عواملی مانند سرمایه اجتماعی بهتر؛وضعیت مالی یا انسانی است که در سن بالاتر می توان به دست پید کرد

ازولی می گوید: این مسئله برای  موسسان و سرمایه گذاران می تواند یک نکته راهبردی  است. در حال حاضر برخی ایده‌ها هستند که سزاوار سرمایه‌گذاری هستند اما به دلیل سن ممکن است به نتیجه دلخواه دست پیدا نکنند.  اما این مسئله به این معنا نیست که جوانان نمی تواند بیزنس و کسب وکار های موفق و ارزشمند را راه اندازی کنند. اما طبیعتا نمی توانند همانند بیل گیتس و جف بزوسی باشند که در سن  سالگی بیزنس خود را موفق کرده باشند.

این محققان می گویند ان دسته از افراد 20 ساله ای که به دنبال مارک زاکربرگ شدن بعدی هستند نباید از این داده ها مایوس شوند ان ها می توانند کماکان فرصتی برای موفقیت داشته باشند

“اگر شما 22 ساله هستید یا تازه از یک دوره   MBA فارغ التحصیل شده اید در جامعه شاید این دیدگاه وجود داشته باشد که الان باید کارافرین باشید.زیرا ممکن است یک ایده عالی داشته باشید، اما ممکن است مهارت های مناسب برای شروع کار نداشته باشید،تجربه ای که بتواند این ایده ها را رشد دهد و در مسیر درست حرکت کنند “کیم می گوید . “به مسیرهای شغلی به عنوان گزینه ها فکر کنید، نه تنها مسیرهای مطلق. و از یکجا به بعد وارد دنیای کارافرینی خود شوید.

همچنین این مقالات را هم می توانید بخوانید:

  1. تجربه هشت ساله شرکت های جهان از بازاریابی محتوایی
  2. مدیر محصول در عصر دیجیتال از نظر سایت مشاوره مدیریت مکنزی
  3. راهنمای جامع مدل AAARRRبرای رشد انفجاری استارتاپ ها

درباره ی admin

admin
کردپلاس رسانه ای تخصصی در حوزه استارتاپ و کارافرینی است که تلاش می کند اکوسیستم استارتاپی کردستان را بهتر معرفی کند.

مطلب پیشنهادی

اعتبار سنجی ایده

اعتبار سنجی ایده راه نجات استارتاپ ها؛راهکارها و مثال های کاربردی

اعتبار سنجی ایده، فرآیند آزمودن و تأیید اعتبار ایده‌ی شما قبل از تعیین نام، شعار، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *