خانه / دیجیتال مارکتینگ / یادگیری دیجیتال مارکتینگ در شهرستان,داستانی از جنس تجربه
یادگیری دیجیتال مارکتینگ

یادگیری دیجیتال مارکتینگ در شهرستان,داستانی از جنس تجربه

من در دانشگاه کردستان فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی شده ام،دوسال دبیر انجمن علمی آن بودم،مدیر مسئول نشریه کسب وکاری مدیران جوان بودم و تا قبل از این که به حوزه بازاریابی وارد بشم به رفتار سازمانی و مخصوصا روانشناسی سازمانی علاقمند بودم. در این مقاله تجربه خودم در یادگیری دیجیتال مارکتینگ را می خواهم تعریف کنم.

قبلا من در هلال احمر لیدر جوانان بودم و فعالیت می کردم. شاید تنها فعالیت بازاریابی من در آن زمان ها دوسال کار در هایپرمارکت هابه عنوان فروشنده خرد بود و آن موقع اصلا فکر نمی کردم روزی وارد حوزه بازاریابی شوم.
ترم سوم بود که با خواندن کتاب بازاریابی نسل اول کاتلر و ترجمه زیبای بهمن فروزنده به صورت رسمی وارد دنیای بازاریابی شدم فهمیدم این جا جایی است که اگر هم پول نباشد چون علاقه هست زندگی کردن بازهم لذت بخش است

دیجیتال مارکتینگ

اصلا عجله ای برای یادگیری مهارت در حوزه بازاریابی نداشتم کلا من عجله را آفت موفقیت می دانم؛ به خاطر همین کتاب های عمومی و مطرح بازاریابی را می خواندم از بازاریابی 0.1 کاتلر تا بازاریابی 0.4 ،بازاریابی خدمات لاولاک،42 اشتباه نابخشودنی بازاریابی،بازاریابی سه استاد،مدیریت بازار لینکستر،تحقیقات بازایابی زهره شاهرخی و تحقیقات بازار سه استاد بعد از آن فروش استفان شیفمن، مدیریت بازاریابی و فروش دکتر درگی و… را خواندم و ده ها کتاب از این دست که بیشتر از این که مهارت را یاد دهند به نظرم به خواننده بینش می دهند، بعد از آن که مطمن شدم الان اصول کلی بازاریابی را متوجه شده ام در کنارش تلاش می کردم از چیزهایی که یاد گرفتم استفاده کنم؛ رویدادهای علمی و غیر علمی داخل و خارج دانشگاه را بازاریابی می کردم چرا که معتقد بودم بازاریابی رویداد سختی های خاص خود را دارد.

از سوی دیگر در یک شرکت در حوزه فناوری اطلاعات در حوزه بازاریابی همکاری جدی را آغاز کردم. بعد از آن هم وارد موسسه برنا شدم در این دو مسیر شغلی تجربه کردن آموخته هایم برایم اهمیت حیاتی داشت.

در موسسه برنا که کار می کردم به شدت با محدودیت منابع مالی مواجه بودیم هزینه بیلبورد و تراکت نداشتیم و اساسا در هزینه کردن به شدت باید مواظب می بودیم.

 

یادگیری دیجیتال مارکتینگ

به همین خاطر در کانال ها و گروهای تلگرامی دنبال یک راه حل و جایگزین بودم.در یکی از این گروه ها با کانال عادل خان طالبی دامت برکاته آشنا شدم یکی از آن دوره های دو ساعته معروف خود را برای دانلود رایگان گذاشته بود. عنوان دوره هم این بود دیجیتال مارکتینگ برای مدیران… ویدئوی آموزشیِ غنی که خشت اول دیجیتال مارکتری من را بنا کرد. بیش از دو سال از آن روز می گذرد و من هنوزهم بر آن عهدم که هستم. ویدئوی زیر همان ویدئویی هست که مسیر زندگی مرا به سمت دیجیتال مارکتینگ سوق داد. این ویدئوی آموزشی دو ساعته رودمپ خوبی برای شروع است.

این ویدئو که لینکش را بالا گذاشتم ورود من به دنیای دیجیتال مارکتینگ بود. بعد از آن سوال اصلیم این بود که چگونه این مهارت را یاد بگیرم ؟؟

در ادامه به منابع و نکته هایی اشاره می کنم که می تواند برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ برای شما مفید باشد.

روش های یادگیری دیجیتال مارکتینگ
روش های یادگیری دیجیتال مارکتینگ

نکته اول: اولین چیزی که در یادگیری یک مهارت لازم است آشنایی با گوگل و فرزندانش است . من مهارت خوبی در جست وجوی اینترنتی دارم و با یوتیوب،گوگل ترند؛گوگل داکس و…. اشنایی دارم و بعدها با دو فرزند خلف وی یعنی گوگل آنالکتیکس و وبمستر آشنا شدم به نظر من یادگیری مهارت جست و جوی پیشرفته در اینترنت از نان شب هم واجب تر است.

پس در قدم اول مهارت جست و جوی پیشرفته در گوگل را یاد بگیرید.

نکته دوم: من میدانستم که بازاریابی یعنی حل مسئله یک کسب وکار و این یعنی باید با مفهوم مسئله شناسی و روش پژوهش مدیریتی- اجرایی آشنا باشید . مطمئنم اگر با مفهوم روش تحقیق و مهارت پژوهش مدیریتی را داشته باشید به سرعت شرایط حاکم به کسب وکار را یاد می گیرد. من برای این کار بیش 5 کتاب طراز اول حوزه روش تحقیق را مطالعه کردم و در چندکار پژوهش دانشگاهی و سازمانی به عنوان همکار با اساتید و دوستانم همکاری کردم. به نظر اگر روش تحقیق کمی و کیفی را خوب یادبگیرید خیلی از مهارت های بازار کار را به خوبی یادخواهید گرفت. (اگر خواستید کامنت بذارید، چند کتاب خوب معرفی میکنم)

پس قدم دوم روش پژوهش یا تحقیق را خوب یاد بگیرید

نکته سوم: در کنار وبینارهای درجه یک عادل خان طالبی به وب سایت های کورسرا،ادکس رفتم و یکی دو کورس خوب را گذارندم علاوه بر آن در وب سایت جی ادز دو دوره خوب سئو،گوگل آنالکتیکس از لیندا را زیر نویس کرده بود مشاهده کردم، از سایت میزبان فا آموزش جتمتریکس را یادگرفتم،گوگل وبمستر  رو از یوتیوب یادگرفتم و از وب سایت نیل پاتل هم در مورد محتوا و ابزارهای مارکتینگ در دنیای دیجیتال مارکتینگ یادگرفتم.مقالات کاربردی سایت های خارجی بیزنس اینسایدر،هاب اسپات،انستیتوی کانتنت مارکتینگ و اسمارت اینساید هم به منابع آموزشی درجه یک مورد استفاده قرار میدادم.

پس در قدم سوم منابع آموزشی خوب را پیدا کنید

نکته چهارم: برای اپدیت بودن و رصدکردن فعالیت های بازار ایران گروه های تلگرامی با کیفیت مانند کانتنت مارکتینگ نیما شفیع زاده منبع غنی برای شبکه سازی و اطلاع از تازه های دنیای دیجیتال مارکتینگ بود.

قدم مهم بعدی این است که شبکه سازی کنید و فعالیت های این حوزه را رصد کنید

نکته پنجم: برای تقویت مهارت های نوشتن و افزایش مهارت، منابع خارجی که استفاده می کردم را ترجمه و مکتوب می کردم. به نظرم یادگیری دیجیتال مارکتنینگ بدون داشتن قلم خوب و مهارت محتوا نویسی به اصطلاح ادبی ها کمیتش لنگ می زند.

پس یاد بگیرید ترجمه کنید؛بنویسید و از این کار لذت ببرید.

نکته ششم: به غیر از وبینارهای کانال کارو کسب و اقای طالبی الحق و النصاف وب سایت نوین؛کالج تپسل و متمم محتواهای با ارزشی دارند.با اینکه عمده منابع آموزش من خارجی بوده اند اما این چند منبع را واقعا کاربردی و خوب می دانم هرچند به نظرم تلاش و تکیه اصلی برای یادگیری را سایت ها و منابع آموزشی خارجی می دانم.

نکته هفتم: من آموخته های خودم را در برنا،استارتاپ هنگی بی ،نوین توریسم،کردپلاس و چندین استارتاپ دیگر پیاده سازی کردم تلاش کردم همانند مدل لین استارتاپ به قضیه مهارت آموزی خود نگاه کنم(بساز اندازه گیری کن و یادبگیر) هرچند می دانم موارد دیگری هست که هنوز نیاز به یادگیری دارم.

نکته کلیدی در یادگیری دیجیتال مارکتینگ تمرین و تجربه کردن است پس در یک کسب وکار آموخته های خود را اجرا کنید.

نکته هشتم: برای هر تکنیک دیجیتال مارکتینگ ابزارهای متعددی وجود دارد من تلاش کردم برای هر تکنیک حداقل یک ابزار را یاد بگیرم ایمیل مارکتینگ میلرلایت و سندر،شبکه های اجتماعی نوین هاب و هات سوییت؛برای سئو کیوردپلنر؛موز،سئوچکر،بهینه سازی وب سایت جت متریک و گوگل اسپید،ترک و تحلیل رقبا سمیلار وب و… را یادگرفتم .

برای یادگیری هر کدام از این ابزارها علاوه برتمرین و سروکله زدن با ابزار به نظرم وبلاگ خود سایت بهترین منبع آموزشی است.

در قالب این هشت نکته تلاش کردم همه منابع داخلی و خارجی که خودم برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ استفاده کردم رو مرور کردم

فقط دو نکته را یادتان نرود: اول آن که هر چیزی نمی دانید از گوگل بپرسید دوم آن که من همه چیز را نتواستم بگویم و راه ها و منابع مناسبی نیز وجود دارد. و در اینجا تلاش کردم تعدادی را معرفی کنم.

درباره ی باسط رستمی

باسط رستمی
راهبر استراتژیک رسانه نوین توریسم هستم؛ چندسالی است دیجیتال مارکیتنگ کار می کنم و به هک رشد علاقه ویژه ای دارم

مطلب پیشنهادی

قیمت گذاری کالاهای لوکس

قیمت گذاری در استراتژی های لوکس گرایی؛داستان رولکس و ادیداس

شرکت‌ها به‌طورکلی از روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای قیمت‌ گذاری محصولات خودشان در زمان بازاریابی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات آکادمی نوین موقتا رایگان شد!!! رد کردن